Søkemotor­optimalisering

Søkemotor­optimalisering

Søkemotorer er en svært viktig vei inn til nettsidene dine. Sørg for at du blir funnet når noen leter etter deg. Ønsker du hjelp med SEO og bedre synlighet i Google?

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å overbevise søkemotorene om at dine nettsider er de mest relevante for brukere som søker informasjon om et produkt eller en tjeneste du tilbyr.

Hva er søkemotoroptimalisering?

Visste du at 50-70 prosent av trafikken til ditt nettsted kommer fra Google? Hvis du ikke er synlig i søkeresultatet, kan du gå glipp av denne relevante trafikken. Med innsikt i søkemotorens algoritmer, kan du bruke dette til din fordel.

Over 200 faktorer avgjør hvilke sider som får rangere øverst i søkeresultatet. Blant de viktigste er hvilke ord du bruker i sidetittel, overskrift (H1), mellomtitler (H2), menypunkter og brødteksten. Hvem og hvor mange som linker inn til siden din er også helt avgjørende for å få en god plassering.

Men til syvende og sist handler søkemotoroptimalisering om å optimalisere innholdet slik at det er brukervennlig og nyttig for din målgruppe. Da optimaliserer du også for Google.

Ønsker du å vite mer om SEO? Meld deg på vårt neste kurs i Søkemotoroptimalisering, eller les spennende nyheter og tips om SEO på Synlighetsbloggen.

Slik blir du en autoritet i Google

Synlighet har jobbet systematisk med søkemotoroptimalisering i mange år og har gode rutiner og erfaringer som vi drar nytte av når vi hjelper våre kunder å bli synlige på nett. Slik jobber vi i korte trekk med SEO:

1. Søkeordsanalyse
Vet du hvilke ord målgruppen din bruker for å finne dine tjenester eller produkter? Eller bruker dere i dag et språk som er preget av interne begreper og fagterminologi? Begynn med å gjøre en søkeordsanalyse og undersøke hvilke ord målgruppen bruker.

2. Teknisk gjennomgang
Google blir stadig bedre på å vise frem relevant innhold for brukeren som søker, men er ikke et menneske. Derfor er det viktig å kartlegge hvordan nettstedet ditt oppleves av Google sin robot.

3. Optimalisering av nettstedet
For å oppnå gode rangeringer for viktige søkeord, må man gå gjennom strukturen på nettstedet og sørge for at det er brukervennlig. I tillegg bør innholdet på viktige landingssider optimaliseres, slik at både Google og brukeren opplever innholdet som nyttig.

4. Blogg og sosiale medier
Det er sjeldent man spretter opp på toppen i Googlesøk ved å kun optimalisere landingssiden. Autoriteten til nettstedet ditt avgjøres også av hvor flink du er til å dele kunnskap og vise at du er en ekspert, både på eget nettsted og gjennom sosiale medier.

Hva koster SEO?

Fordi SEO er et komplisert felt finnes det ingen standardpakker som passer for alle. Vi anbefaler ofte å starte med en workshop eller en grundig statusanalyse, for å kartlegge mulighetene, se hvor skoen trykker, og hvilke tiltak som vil gi størst effekt.

Hele veien har vi fokus på kompetansebygging og kunnskapsoverføring, fordi SEO er et langsiktig og kontinuerlig arbeid som berører dem som arbeider med nettstedet. Derfor vil det i mange tilfeller være nyttig å ha en løpende avtale der vi vurderer neste tiltak sammen med deg.

Få hjelp til søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering handler mest om å gjøre nettstedet ditt brukervennlig, men fordi Google ikke er et menneske, er det en del ting man må være klar over.

Vi har jobbet med et stort spekter av bransjer og typer nettsteder, som store nettbutikker, offentlige nettsider, og bransjer som bil, mote, kosthold, reiseliv, bank, forsikring og radio. Synlighet hjelper deg på vei mot målet om å bli en autoritet på nett.

Ta kontakt for hjelp til søkemotoroptimalisering!