Videregående: Google Analytics og smart innsikt (2 dager)

Er du godt kjent med Google Analytics, men ønsker å lære mer om hvordan sporingsmuligheter, datakvalitet og filtreringsmuligheter kan gi deg nødvendig innsikt for å forbedre nettsted og digitale markedsaktiviteter?

Da er dette kurset som går over to dager riktig for deg! På første kursdag lærer du mer om avansert bruk av Google Analytics, og på dag to lærer du mer om hvordan du ved hjelp av Google Tag Manager kan gjøre datainnsamlingen mer effektivt.

Hvem passer kurset for?

Kurset forutsetter at du har god brukererfaring med Google Analytics (gjennomført grunnkurs i Google Analytics) og ønsker å komme et skritt videre. Det er en fordel om du kjenner til kildekoder og oppbygging av nettsider. Du må ha med egen pc (husk strømkabel) og innlogging til egen analyticskonto.

Målet med kurset er at du skal lære mulighetene i verktøyene og hvordan riktig datagrunnlag kan gi deg dypere innsikt for å videreutvikle nettsted og digitale aktiviteter.

Etter endt kurs får du utdelt et kursbevis som viser at du har fullført kurset og hva du har lært.

Kurset vil bli fulgt opp med en 45 minutters hang-out hvor du kan stille spørsmål til kursholder ca en uke etter at kurset er ferdig.

Hva lærer du på kurset?

Dag 1: Google Analytics

Med verktøyet Google Analytics får du tilgang til store mengder data om hva som skjer på nettstedet ditt. Men hvordan skal du sikre deg god og riktig datakvalitet, og hvordan kan du bruke innsikten til å forbedre nettstedet og aktivitetene dine? Vi går blant annet gjennom:

  • Hvordan kombinere data fra flere Google verktøy
  • Hvordan sette opp sporing av demografiske og geografiske signaler fra Google
  • Segmentering av data
  • Filtrering av datakilder
  • Ekskludering
  • Rengjøring av datagrunnlag
  • Mål- og traktsporing i en registreringsprosess
  • Sporing av hendelser, følge brukerne
  • Forstå samspillet mellom ulike kanaler
  • Hvordan sette gode og riktige mål

Dag 2: Google Tag Manager

Den andre kursdagen konsentrerer vi oss om Google Tag Manager. Dette er et verktøy som gjør det enklere å gjøre analyseoppsett uten å måtte gjøre endringer i nettstedskoden. Vi går blant annet gjennom:

  • Generell innføring i Google Tag Manager
  • Tags, triggere og variabler
  • Innebygde tags, hvordan du enkelt kobler sammen Google Analytics, Google Ads, ecommerce tracking med videre.
  • Hvordan spore handlinger på nettstedet ditt (nedlastning av pdf’er, utgående lenker, e-post, telefonnummer, skjema med videre).