Grunnkurs: Google Analytics

Vil du få mest mulig ut av nettstedet ditt og lære mer om hvordan du ser effekten av ulike markedsføringstiltak? -Da trenger du et godt analyseverktøy og en god forståelse for hvordan verktøyet fungerer!

På dette kurset i Google Analytics lærer du mer om hva som skjer på nettstedet ditt og hvordan du ser effekten av dine ulike markedsføringstiltak. Tilgang til, og forståelse av data er grunnleggende for alle som ønsker å lykkes på nett. Synlighet anbefaler analyseverktøyet Google Analytics. På dette kurset gir vi deg en grunnleggende innføring i hvordan verktøyet fungerer.

Hvem passer kurset for?

Dette er et grunnleggende kurs som ikke krever spesiell forkunnskap, men det er en fordel om du har vært inne i en Google Analyticskonto på forhånd og gjort deg litt kjent. Kurset passer for deg som er ny i jobben eller som har liten erfaring med webanalyse. På kurset må du ha med egen PC (husk strømkabel) og tilgang til egen Google Analyticskonto.

Etter endt grunnkurs i Google Analytics skal du kunne navigere rundt i kontoen og hente ut og forstå viktige nøkkeltall for ditt nettsted.

Ved gjennomført kurs i får du et signert kursbevis som viser at du har fullført kurset og hva du har lært. Presentasjonen fra kurset sendes til deltakerne i etterkant. Synlighet vil være tilgjengelig for spørsmål etter kurset, og vi kan arrangere skreddersydde kurs og workshop for deg og din bedrift. Kurset vil bli fulgt opp med en 45 minutters hang-out ca en uke etter endt kurs der du kan stille spørsmål til kursholder.

Hva lærer du på Google Analytics grunnkurs


I den første delen av kurset går vi gjennom de viktigste begrepene, hva de betyr og hvordan analyseverktøyet fungerer. Dette er helt sentralt for å kunne gjøre seg nytte av verktøyet. I den første delen av kurset går vi gjennom:

  • Hva er webanalyse
  • De viktigste begrepene innen webanalyse
  • Hvordan Google Analytics registrerer, lagrer og viser data

I den siste delen av kurset blir vi bedre kjent med Google Analytics. Denne delen er mer praktisk. Du får anledning til å navigere i verktøyet på egen konto og vi ser nærmere på grunnleggende funksjoner og og rapporter i Google Analytics. Vi går gjennom de tre grunnpilarene i webanalyse:

  • Trafikk og kilder til trafikk
  • Brukeratferd
  • Konverteringer (målfullføringer)

Du vil også lære mer om hvordan du henter ut standardiserte rapporter, og du lærer nyttige funksjoner som søk, sammenligning og tilpasning.