Forside / Caser / Økt kompetanse for Digitalt reiseliv Oppland

Digitalt kompetanseløft for 50 reiselivsbedrifter

Reiselivbransjen i Oppland har fått et digitalt kompetanseløft med et omfattende kursopplegg for store og små reiselivsbedrifter i hele fylket, fra Gjøvik og Hadelandsregionen i sør til Otta i nord.

Digitalt reiseliv Oppland er navnet på et prosjekt for å øke den digitale kompetansen til reiselivsbedrifter i fylket. Synlighet har skreddersydd et omfattende kursopplegg for de fire destinasjonsselskapene i Oppland: Visit Valdres, Nasjonalparkriket Reiseliv, Gjøvikregionen Hadeland Ringerike Reiseliv og Visit Lillehammer.

Målsetningen har vært å gi reiselivsbedrifter i regionen en innføring, opplæring og verktøy de trenger for å få økt turisme gjennom digital tilstedeværelse.

Temaer for kursene

I løpet av en ettårsperiode har det blitt gjennomført kurs innenfor temaene:

  • Grunnleggende Google Analytics og Google Analytics for viderekomne
  • Digital Strategi
  • Sosiale medier
  • SEO/Content Marketing
  • Effektivt nettsted
  • Videomarkedsføring og E-postmarkedsføring
  • Oppsummeringskurs inkl. bistand med prioritering av oppgaver

Totalt har ca. 50 ulike reiselivsbedrifter deltatt. Hver deltaker har deltatt på mellom 3-7 forskjellige kurs, av totalt 27 kurs.

"Store nivåforskjeller fra start har satt høye krav til kursrekken, da alle deltagere skal få noe tilbake for deltagelsen, og med en fleksibel kursmodell har vi lyktes med dette. Etter år én av et toårig prosjekt, har mange bedrifter tatt i bruk betalt annonsering, det er kjennskap til ord og uttrykk fra den digitale hverdagen, og flere har innsett viktigheten av god tilstedeværelse på nett, og lansert nye nettsider." Caroline B. Klette, prosjektleder Digitalt reiseliv Oppland