Lobas garasjeporter: 400 % flere konverteringer med lokale søk

Lokale søk, som vil si søk etter produkter og tjenester i kombinasjon med stedsnavn, er en søketrend som øker. Vi vil ha tjenester og produkter nær oss.

Les om hvordan vi økte rangeringer med 288 % og antall henvendelser med 400 %

Samarbeidet med Synlighet har gitt oss verdifull innsikt og vekst.

Vi opplever den løpende rådgivningen på hvordan Lobas Garasjeporter skal utvikle seg videre og hvordan vi skal løfte salget hos våre forhandlere som viktig.

Et eksempel er den positive utviklingen vi nå ser fra den utvidete forhandlerløsningen.

- Espen Gjerstad, Markedssjef i Lonevåg Beslagfabrikk AS

Løsning: tilpasset innhold for hvert stedsnavn

Tidligere forhandlerløsning besto av én landingsside hvor besøkende kunne filtrere slik at de fant en forhandler i nærheten. Det løser brukeroppgaven til besøkende som allerede er på nettsiden.

Derimot hadde forhandlersiden stort sett trafikk fra tilstøtende sider – og ingen organisk trafikk. Utfordringen med en slik side er at søkemotorer ikke oppfatter at du kan tilby tjenester og produkter i tilknytning til ulike stedsnavn, selv om mennesker som har kommet inn på nettsiden klarer å få frem innholdet de leter etter.

Med andre ord har lobasgarasjeporter.no det kundene trenger. Men med oppbyggingen av nettsiden de hadde, så fant de ikke hverandre.

Løsningen var å utvikle nye stedsspesifikke sider for alle stedsnavn der forhandlere av Lobas garasjeporter holder til.

Garasjeport bergen lobas

Resultatet av det nye innholdet og utbedringene av nettsiden resulterte i en stor økning i rangeringer knyttet til lokale søk. Det har også vært en positiv utvikling for andre søkeord vi følger for lobasgarasjeporter.no.

288 % forbedring i rangeringer - for lokalsøk

Lobas rangering og konkurrenter

Snittrangering for de lokale søkeordene vi følger har gått fra 88,6 til 22,8.

Lobas rangeringer alle søkeord

Snittrangering for alle søkeordene vi følger har gått fra 73,1 til 55,3.

400 % flere målfullføringer

Nettsidens viktigste mål er at målgruppen tar kontakt med forhandlere som selger Lobas garasjeporter.

For å måle suksess sporer vi antall:

  • Klikk til forhandlere (eksterne sider)
  • E-post-klikk
  • Telefonklikk

I tråd med økt synlighet i Google og bedre innhold, opplevde lobasgarasjeporter.no en ganske umiddelbart oppgang i antall målfullføringer, både i antall henvendelser og i andel av besøkende som valgte å ta kontakt. En viktig faktor var at nettsiden nå var synlig for mange flere mennesker. I perioden etter nytt innhold var på plass, fikk nettsiden 57 % flere nye besøk.

Strategisk optimalisering gir resultater over tid

Lobas vekst i organisk trafikk

Utvikling i organisk trafikk til nettsiden fra 2018.

Etter lansering av nytt nettsted i samarbeid med Synlighet ultimo juni 2017 har synligheten til Lobasgarasjeporter.no i Google økt betraktelig for relevante søkefraser. Dette har gitt en stor økning i antall henvendelser.

Nøkkeltall

Arbeid med å øke synlighet for lokale søk har resultert i flere besøk på nettsiden, bedre brukeropplevelse og flere henvendelser.

Målfullføringer

400%

Konverteringsrate

273%

Nye besøk

56%

Rangeringer

288%