Forside / Caser / Gastrotech: Rebranding og veien til ny business

Gastrotech: Rebranding og veien til ny business

Gastrotech startet i 2017 som et resultat av at søsterselskapet reservedel.no hadde hatt braksuksess og blitt Gaselle tre år på rad. Ved å levere reservedeler til blant annet hvitevarer, storkjøkken, hjem og vaskeri hadde reservedel.no i en årrekke levert til storkjøkken- og hvitevarebransjen. Nå ønsket de å utvide businessen. Men hvordan gripe an?

Etter en god start det første året var tiden inne for å ta steget fullt ut.

«Vi så stort potensial innen Storkjøkken og spesielt prosjekter, og bestemte oss derfor å undersøke muligheten» 

Målsetting

Sammen med Gastrotech skulle vi bygge en konkurransedyktig strategi og et helhetlig kommunikasjonskonsept med profil, nettsider og markedsmateriell fra bunnen av, med med mål om at riggen skal bidra til 20 mill i omsetning innen 3 år.

Løsning

Løsningen var en tredelt prosess:

1. Innsikt

Uten grundig innsiktsarbeid er det nesten umulig å treffe markedet på en god måte. I et forprosjekt gjennomførte vi blant annet analyser av hva målgruppen bruker nett til å finne løsninger på og fant fort ut at det var et marked for prosjektering av kjøkkenløsninger.

2. Strategi

Neste steg var å utvikle en overgripende strategi for hva Gastrotech skulle assosieres med som leverandør. I det digitale landskapet vi opererer i, var det nødvendig å ta strategien ut i grafisk profil, nettsideidentitet og i materialer til markedsføring. En innholdsstrategi har også stått helt sentralt i strategiprosessen. Det gjelder å vise målgruppen at Gastrotech er en troverdig autoritet og rett leverandør, ikke bare si det.

3. Tiltaksplaner

Siste steg i prosessen med å bygge opp Gastrotech var å ta ut strategien i ulike kanaler og flater. Ut av strategiprosessen kom tydelige tiltaksplaner i form av:

  • Kravspekk til nye nettsider
  • Grafisk profilhåndbok med logo, farger, fonter og beskrivelse av visuell identitet
  • Helhetlig markedsplan for økt synlighet gjennom hele kundereisen
  • Innholdsplan for kunnskapssenter

Helt sentralt i prosessen har vært samarbeidet mellom Gastrotech og Synlighet, der Gastrotech har hatt tydelige visjoner for videreutvikling av bedriften, mens Synlighet har backet opp med innsikt, faglige råd for strategiarbeid og som utførende part grafisk profil og digital markedsføring.

«Vi elsker å jobbe med kjempekreative samarbeidspartnere som også driver prosjektet fremover og har system i galskapen.»

Alt ligger nå til rette for å nå mål fremover. Her kan du se litt av grunnlaget vi har lagt sammen med Gastrotech. 

Har du planer om å gå ut i nye markeder eller lansere et nytt konsept? Vi er alltid klare for spennende henvendelser og utfordringer.