Brann: Hvem har kjøpt billett?

Hvordan tar du gode beslutninger når du ikke vet hvilke tiltak som fører til salg av billetter? Les om hvilke grep Sportsklubben Brann tok for å få den nødvendige innsikten.

Deler av caset ble først publisert på billlettløsningen TicketCo sine nettsider og er skrevet av Vibeke Johannesen, daglig leder, og Mats Thorbjørnsen, salgssjef for privatmarked i Sportsklubben Brann.

“Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half.” John Wanamaker (1838-1922). Slik beskriver Johannesen hvordan markedsarbeidet føltes. 

Vi legger planer for kommunikasjonen og iverksetter tiltak for å fortelle omverden om at det snart sparkes i gang en ny sesong. Spenningen stiger, og vi gleder oss til å komme i gang. Så annonserer vi. I Bergens Tidende, i Bergensavisen, på Facebook og Instagram og i Google Display Nettverket. Men fungerer det? Hvem klikker? Hvem kjøper billetter? Hvem faller av halvveis i bestillingen? Er landingssiden vår god nok? Treffer annonsene slik vi tror de gjør?

Klare tall på hva som fungerer

Høres det kjent ut? Brann tok et realt oppgjør med magefølelser og synsing og fikk satt datadrevet markedsføring i system. Med riktig sporing av billettkjøp på plass lå veien åpen for å teste, justere og implementere. Det hele med billettsalg og økt kundeopplevelse i fokus.

Annonseringen som tidligere ble håndtert inhouse rykket opp flere nivåer ved at vi fikk med Synlighet AS på laget.

Nå sporer vi alt. Vi vet hvor i kjøpsprosessen billettkjøperne avbryter, og enda viktigere: vi vet hvordan vi kan nå disse med remarketing-budskap. Vi vet hvilken billett som er kjøpt og vi vet verdien vi har fått tilbake for annonsekronene vi har brukt. Endelig har vi fått satt en benchmark på hvor vi ligger med markedsføringen. Hva hver billett koster oss når de er solgt via markedsføring.

Vi har klare tall på hva som fungerer, og synsing minimeres. Vi kan teste nye ting og justere oss ihht hvor godt det leverer.

- Samarbeidspartner som lar oss fokusere på det vi er gode på

Vi har en partner i Synlighet som tilfører oss sårt tiltrengt spesialkompetanse på oppsett av alle systemer, sporing på tvers av kanaler og måling som gir oss et godt overblikk. 

Vi har signert en stjernespiss som har kontroll, slik at vi som jobber i klubben slipper detaljene. Vi kan fokusere på det vi er gode på. Vi har fått en kvalitetssikret rigg som måtte utvikles fra bunn av. Et system som sammen med TicketCo skal hjelpe oss å selge enda flere billetter digitalt, avslutter Johannesen.

Å ha kontroll på datagrunnlaget sitt er nøkkelen for å lykkes med markedsføring. Brann har her tatt et stort steg i retning av å bli et gjennomført datadrevet markedsmiljø som vi gleder oss til å nå nye høyder med.