Skrevet av: Regine Hemre

Skal du bruke Søk- eller Displayannonser?

26.09.14

Vet du hva forskjellen på søk- og displayannonsering i Google AdWords er? Når bør du bruke søk, og når bør du bruke display? Hva er positivt det positive og negative ved disse to typene annonsering? Her er en liten oversikt over hovedforskjellene på de to ulike annonseformene.

Hva er søkeannonsering?




Søkeannonsering handler i bunn og grunn om å være tilstede når forbrukeren allerede leter etter deg og ditt produkt. Det er en fin måte å si: «Hei, her er vi, og vi har akkurat det du leter etter!». Du fanger rett og slett opp forbrukeren når han allerede er interessert i det du tilbyr, og er nær sin beslutningsfase.

Søkeannonsering er en svært effektiv annonseringsform, nettopp fordi forbrukeren allerede leter etter noe spesifikt og kanskje er i modus for å kjøpe. En kan derfor raskt oppnå gode resultater over svært kort tid.

Det ønskelige hadde vært at alle forbrukere var like tilgjengelige for å utføre handlinger, men det er et begrenset antall som faktisk leter etter dine produkter eller tjenester. Det er da displayannonsering kommer inn i bildet.


Hva er displayannonsering?


I motsetning til søkeannonsering handler ikke displayannonsering om å være tilstede når forbrukeren leter etter deg. Med displayannonsering er det du som leter etter forbrukeren.

Per dags dato har Google et enormt innholdsnettverk, bestående av tusensvis av forskjellige nettsider. Her kan du annonsere med både bilde-, tekst- og videoannonser.



Displayannonsering 260914


Med displayannonser treffer du forbrukeren i en helt annen modus enn hva du gjør med søkeannonser. Vanligvis gjør forbrukeren noe annet enn å lete etter ditt produkt. Han undersøker gjerne reisemål, ser videoer, snakker med venner, osv. Det er da din jobb å prøve å fange hans oppmerksomhet. Det er en ypperlig sjanse til å få ham til å vurdere det du tilbyr selv om han ikke allerede tenker på det.


Hva er hovedforskjellene?


Display og søk har altså forskjellige tyngdepunkt i salgstrakten. Du må derfor behandle display og søk som to forskjellige annonseringsformer som du også stiller ulike forventninger til.

Med søk treffer du forbrukeren når han er nær en beslutning om å handle, altså i slutten av salgstrakten. Forbrukeren er svært handlevillig, og det er derfor en kortere prosess til kunden handler ditt produkt eller din tjeneste.

Med display treffer du kunden tidligere i salgstrakten. Her kan du potensielt føre ham videre inn mot en handling, men det handler like mye om å være synlige og"top of mind" slik at når kunden endelig er klar til å kjøpe, er du den første han tenker på.

På denne måten blir displayannonsering en form for branding av ditt varemerke på nett på samme måte som annonser i aviser.



Om du har budsjett til det, vil det alltid være en god idé å være tilstede i søk. Det er som sagt her du mest sannsynlig finner den ideelle kundegruppen, som sikrer deg flere handlinger, og dermed større inntekter.

Det kan også være en god idé å målrette annonsene mot folk som allerede har vært innom nettstedet ditt og ikke fullført et kjøp. Dette kalles remarketing.



Trenger du hjelp med Adwords–annonsering? Kontakt oss for en uforpliktende AdWordsprat i dag!