Forside / Blogg / Slik kan du bruke digital markedsføring til å øke julesalget i butikken din

Slik kan du bruke digital markedsføring til å øke julesalget i butikken din

Dato publisert:

27.09.18
I Stock 157508763

I desember handler nordmenn for 30 prosent mer enn resten av årets måneder. Starter du planleggingen nå, øker sannsynligheten for at de legger igjen kronene i akkurat DIN butikk. Her har du en sjekkliste over innhold og kanaler som er de viktigste å ta med i juleplanleggingen.

I grafen under ser du hvor mange som googler ordet “julegaver” måned for måned. September er måneden der grafen virkelig skyter fart, og jakten på de perfekte julegavene starter.

Sok pa julegaver maned for maned

Fem fakta om julehandelen

  1. Folk starter å google “julegaver” og “julegavetips” allerede i september.

  2. Black Friday sørger for at en større del av julegaveshoppingen blir forskjøvet til siste uka i november. I 2017 var det rekordhøy Black Friday-omsetning.

  3. Etter matbutikker, som kaprer 4 av 10 kroner, er det leketøysbutikker, gullsmedbutikker, kjøkkenbutikker, platebutikker, bokhandlere og elektronikkjeder som ser størst vekst i omsetning i årets siste måned.

  4. Hver nordmann legger igjen over 10.000 kr i butikker i desember. 5.200 kr går til gave til ektefelle eller kjæreste.

  5. 6 av 10 handler julegaver fra nett, men under 1 prosent handler alle julegavene på nett.


Kilder:
Virke.no
Aftenposten.no

Skal du sikre deg at målgruppen handler julegavene fra akkurat din butikk, gjelder det å holde kontakten med dem gjennom hele julesesongen - fra planlegging av julefeiringen til de faktisk gjennomfører innkjøpene. Det kan du bl.a. gjøre gjennom produksjon av ulikt innhold som markedsføres i flere kanaler.

Hva slags innhold vil målgruppen din ha?


Her er noen forslag til innhold du kan lage for å kapre juleshopperne:

  • Hva skjer i butikken og/eller nærområdet?
    - Skal et julekor synge julen inn? Arrangerer dere boksignering? Eller skal det være juletrefest der selveste julenissen kommer? Fortell målgruppen din hva som skjer i jula.

  • Åpningstider
    - Har dere utvidede åpningstider? Husk å fortelle om det. Dette er en veldig viktig faktor som har stor innflytelse på om folk kommer seg ut i butikker, spesielt uken før julaften. Da har fysiske butikker en stor fordel ovenfor nettbutikker som ikke lenger har garantert levering.

  • Salg og tilbud
    - Har dere noen gode tilbud i løpet av jula? Nettsiden må til enhver tid være oppdatert med aktuelle salg. Det trekker folk til butikken.

  • Julegavetips
    - “Julegavetips” blir søk på mer enn 40.000 ganger i november. By på litt av den ekspertisen du sitter på, og hjelp målgruppen din med å finne de perfekte julegavene. Relevans er nøkkelen for å treffe målgruppen. Lag gjerne egne tips for gaver til mor, og andre tips for gaver til kjæresten


I hvilke kanaler kan du nå målgruppen?


Når du har planlagt hvem målgruppen er og hva du ønsker å fortelle dem, må innholdet vises frem i kanalene der målgruppen oppholder seg. Her er forslag til kanaler og materialer du trenger for å si det du har på hjertet:

  • Nettsiden
    - Lojale kunder kommer gjerne direkte inn på nettsiden, uten å ha blitt eksponert for markedsføring. Av disse besøker flest nettsiden din for å finne åpningstider og sortiment. Sørg for at det er enkelt å finne og at informasjonen er oppdatert.

  • Google-annonser
    - Om du kjører søkeannonser selv, eller om det styres av et byrå, er det viktig å vurdere spesielle ting som skjer i juletiden. Noe av dette kan med fordel brukes i annonsetekster. Det hjelper med å trekke enda flere til butikken din. Les mer om hvordan Google Ads fungerer her!

  • Facebook
    - Dette er en kanal der folk oppholder seg for å bli inspirert og sjekke hva som skjer. Har du planlagt et spesielt arrangement i julen? Opprett gjerne et arrangement på Facebook. Det er også stedet hvor du kan poste artikler om gavetips eller do-it-yourself-filmer. Bruker du noen kroner på å sponse artikkelen mot målgruppen, vil den få mye større spredning. Her får du 5 tips til hva du bør tenke på før du deler noe på Facebook!

  • Instagram
    - Har du godt bildemateriale, så er Instagram stedet å dele. Vis bilder av produkter, fortell om kampanjer, gi følgerne dine et innblikk i julestemningen i butikken, eller gi tips til hvordan du lager julegaver selv. Del aller helst en miks av forskjellig innhold for å ikke kjede følgerne.
  • Google Display Network
    Dette er navnet på et nettverk av millioner av nettsider (som klikk.no og dagbladet.no) der du kan vise ulike bildeannonser til målgruppen din. Du kan for eksempel lage bildeannonser som forteller om spesielle arrangementer eller hvilke tilbud dere har. Les mer om krav til bildeannonser i Google Display her!

  • SnapChat
    - Ønsker du å nå en yngre målgruppe kan SnapChat være en fin kanal. Da kan du enten lage et geo-filter, eller du kan sponse et innlegg som oppfordrer til å sveipe seg inn til nettsiden. Les mer om annonser på SnapChat her!

  • YouTube
    - YouTube er også en kanal der du kan treffe mange i målgruppen. Ønsker du å inspirere, engasjere og minne folk på at de bør ta turen til butikken din, er dette en god kanal dersom du har godt videomateriale. Godt videomateriale er avgjørende for å få effekt. Les mer om YouTube-annonsering her!


Lag en aktivitetsplan for julen


Julesesongen er hektisk, og ofte skal mange tiltak koordineres. Ulikt innhold skal deles i ulike kanaler og ikke minst følges opp. Det er mye å ha oversikt over. Lager du en aktivitetsplan med tiltak og frister, vil det være enklere å følge opp. Og ikke minst, fordel ansvarsoppgaver. Lykke til med planleggingen!

Vil du ha hjelp til å planlegge julesesongen?


Synlighet har lang erfaring med digital markedsføring og planlegging av julesesongen for norske bedrifter. Ta kontakt med oss for en prat om du trenger bistand!