Skrevet av: Ingvild Hunsrød

Slik bør du jobbe med SEO i 2020

Hello i m nik 8y Cm QODY2 SY unsplash

Hvert år kommer det nye endringer i Google sine algoritmer. De fleste er temmelig små, noen er større, og på en eller annen måte må vi alle oppdatere oss for å henge med i svingene.

Men greit, du har fått med deg BERT (som nå er rullet ut i Norge), du har lest om stemmesøk og strukturerte data. Hvordan skal du gripe fatt i SEO i 2020? Hva er viktig?

Her får du oppskriften på hvordan du skal jobbe for å briljere i organisk søk i 2020 og hva du skal prioritere.

Spoiler: Du må få med deg nyheter, men metodisk arbeid er fortsatt nøkkelen. Og vis frem resultatene dine.

TA KONTROLL PÅ TALLENE

Det absolutt første du må gjøre, hvis du ikke allerede har gjort det, er å sette deg et mål for SEO-arbeidet i 2020. Alle som jobber med digital markedsføring, pluss styret og sjefen, skal kjenne til og være enige om målet.

Under det store målet setter du KPIer, de viktige nøkkelmålene som forteller deg om du er på rett spor. Sjekk at målet ditt SMART. Altså: Er det spesifikt, målbart, ansvarsfordelt, realistisk og tidsbegrenset? Er et viktig nøkkeltall en prosentvis økning i organisk trafikk totalt på siden? Er det spesifikke søkeord du ønsker å rangere på?

HVILKE MÅL BØR DU SETTE DEG?

Noen markedsaktiviteter skal være salgsskapende og andre skal skape oppmerksomhet. Det kan hende du har laget kjempebra innhold for kunder som er i research-fasen. De leser på nettsiden din, men er ikke klare for å kjøpe.

Ennå.

Men da må du ikke bli lei deg når de går ut igjen uten å kjøpe. For de brukte kanskje over 3 minutter på å lese teksten din, og ble mer giret på å kjøpe fra deg. Og en del av dem kommer tilbake for å kjøpe senere. Det kan hende at det blogginnlegget du har fintunet bidrar til salg på sikt, at det er nettopp det som setter i gang tankeprosessen hos den som besøker sidene.

HVORDAN MÅLE DET DU FAKTISK ØNSKER Å MÅLE?

Så skal du så klart måle underveis i året om du er på rett vei. Google Analytics er det mest populære programmet for å gi norske nettsider statistikk og data om de som er inne på sidene. Det er lett å installere, men ikke alle har satt det opp etter beste praksis.

Det finnes også andre verktøy enn Google Analytics som hjelper deg å ha kontroll på hvilke resultater du har på SEO-arbeidet ditt. Vet du for eksempel hvilke 10-20 søkeord som er de viktigste for deg? Og hvilken plass du rangerer på dem i Google?

Rapporter til sjefen om hvordan det går. Det er ikke sikkert hun har funnet på å google akkurat de søkeordene du har funnet ut at er viktige.

HA FUNDAMENTET PÅ PLASS

Søkeordsanalysen er fortsatt grunnmuren i huset du skal bygge for å bli best på SEO.

Har du en søkeordsanalyse som er over ett år gammel, eller kanskje ikke en i det hele tatt, så er det her du skal starte. En gammel søkeordsanalyse bør du oppdatere, har du ikke så må du få laget en.

Det å lage en søkeordsanalyse tar tid, og det er noe man gjør sjeldent, derfor får mange inhouse SEOere hjelp fra et byrå for å gjøre en søkeordsanalyse. Et byrå har gjerne kjøpt lisenser til fine (og dyre) verktøy, og det kan være greit å få noen som gjør søkeordsanalyser jevnlig til å lage en skikkelig fin en til deg.

Etter en søkeordsanalyse er gjort, så får du laget en god og naturlig struktur på nettsiden.

Hvis vi skal dra bildet om at søkeordsanalysen er grunnmuren på huset litt videre, så er det på sin plass å nevne at det er en gammel tradisjon å invitere til kranselag når taket er tett. Når du har laget ny struktur på nettsiden din basert på en søkeordsanalyse, så kan du godt sende ut invitasjonene, for nå har du tettet mange hull og kan feire litt!

LAG GODT INNHOLD OG VIS HVEM DU ER

Signalene fra Google de siste årene, både BERT og E-A-T, handler om godt innhold. Google ønsker å vise frem velskrevet innhold fra folk som vet hva de snakker om.

Dette gjelder spesielt innenfor helse, hvis du skriver om dette bør du helst være helsepersonell og vise frem forfatteren av teksten på nettsiden din, gjerne med en forfatterside. Du bør også lage en “om oss” side og ha kontaktinfo på sidene dine.

En av de tingene vi har sett at Google har tatt på alvor den siste tiden er informasjon om cookies på nettsider. Annonserer du i Google, får du en advarsel om du ikke har god nok cookie-informasjon. Google legger altså vekt på at nettsider skal være åpne om hvem forfatterne er, og hvilke cookies de bruker. Tenk transparens også når du jobber med organisk trafikk: Lag en «om oss»-side og ha kontaktinfo og personvern tydelig på sidene.

Det er fortsatt sånn i 2020 at Google liker nytt, velskrevet innhold som er formatert riktig. Det handler både om de gode, gamle title tagsene, men også om å legge til rette for featured snippets og andre strukturerte data.

LEGG INN STRUKTURERTE DATA

Ja, det var dette med de strukturerte dataene, da. Strukturerte data kan høres litt komplisert ut, men dette handler om å legge til rette for ulike visninger i søkeresultatet. Det er en måte å fortelle søkerobotene hvilket type innhold du har på nettsidene dine, slik at de kan presentere rett innhold til de som trenger det.

Hvis du sørger for å ha dette på plass, vil du ta større plass i søkeresultatet, og få frem flere typer innhold. Det kan være å få frem bilder, eller stjernerating hvis du har det, eller å legge til rette for stemmesøk.

Begynn med å finne ut hvilke data som er de rette å vise frem for deg. På schema.org finner du masse ressurser om strukturerte data. Det er egne for for eksempel restauranter, produkter, og arrangementer.

DE RASKE SLÅR DE TREIGE

Innsikt har ingen verdi, før det skjer en implementering basert på denne innsikten. De som klarer å jobbe seg metodisk gjennom søkeordsanalysen og får gjort de rette endringene på nettsidene, er de som får best resultater i SEO.

Det handler om flikking, fart og fokus.

SEO er ikke en årlig dugnad, det er kontinuerlig arbeid. Det er fiksing av eksisterende innhold, og jevnlig produksjon av nytt.

Setter du deg et mål du kan jobbe etter, så gir du arbeidet ditt en retning, og du kan måle om du jobber riktig underveis. Følg med på nyheter, noen av dem er viktige, men ikke glem målen og planen du satt deg.

(Og apropos at det er de raske som slår de treige – sjekk pagespeed på nettsiden din. Den er viktig.)

VIS FREM RESULTATENE DINE

Det er ikke sikkert at kollegaene dine eller styret ditt vet hva du har gjort for å komme høyt opp i organisk søk. Og selv om du har sjekket rangering underveis, og ser på den organiske trafikken at den øker, så må du også ta ansvar for å vise frem jobben du gjør. Nå kan du ta frem KPIene og lage en liten statusrapport.

For eksempel kan du presentere det slik:

“I januar 2020 hadde vi fra 8. plass og nedover på disse søkeordene. I mai 2020 ligger de på topp 3. Siden jeg har lagt inn mål og verdier på disse i Google Analytics, så kan vi her se at dette har ført til x antall NOK i salg.”

Hvis ikke du synliggjør hva SEO-arbeidet ditt egentlig innebærer, så er det jo ingen som vet hvilken verdi du skaper for bedriften.

BacklinkO har forresten laget en fin og visuell oversikt over SEO-nyheter i 2020

Lykke til med SEO-arbeidet i 2020! Vi hjelper deg gjerne videre hvis du trenger hjelp!

Illustrasjonsbilde: by Hello I’m Nik | Unsplash