Forside / Blogg / Når sjekket du sist 404-sidene dine?
Skrevet av: Gaute Nordvik

Status 404: Hvorfor er 404-sidene viktig for søkemotoroptimalisering (SEO)?

Dato publisert:

03.11.22

Dato oppdatert:

05.04.23
Sjekk 404 feil 2022 small

Brutte lenker til nettstedet gjør at du mister besøkende, kunder og leads. Vet du hvor mange 404-feil du har i dag?

En 404-side forteller den som besøker nettstedet ditt at de har kommet til en side som ikke finnes på nettstedet. Slike feil ønsker alle å unngå fordi en 404-feil representerer en dårlig brukeropplevelse. Brukeren blir nemlig ikke tatt dit han ønsker og kan forsvinne til et annet nettsted.

Når du leverer en dårlig brukeropplevelse kan søkemotorene straffe deg med lavere rangeringer.

Selv om du aldri kan eliminere 404-feil helt fra nettsiden din, bør du vite hvordan 404-feil oppstår, og hva du kan gjøre for å minimere antall 404-feil. Du bør også utforme 404-siden din etter beste praksis slik at du øker sjansen for at brukeren blir på nettstedet ditt allikevel.

Hva er årsaken til 404-feil og hvordan unngå det?

Rent teknisk er en 404-side en http-statuskode som betyr at siden ikke lenger finnes på serveren. På mer folkelig språk betyr dette at brukeren har kommet til en side som ikke eksisterer.

Her er de vanligste årsakene til at 404-feil oppstår:

  • Feilstavet URL: En bruker har feilstavet en URL-adresse i nettleseren. Dette kan du som regel ikke gjøre noe med, og derfor vil 404-feil nesten alltid forekomme. Ved å lage gode og oversiktlige URLer og lage omdirigeringer av de vanligste feilstavingene, kan du allikevel redusere risikoen for slike feil.
  • Eksterne lenker: Eksterne nettsteder, bokmerker eller søkemotorer peker til en side som er flyttet, fjernet eller har endret URL. Hvis viktige eksterne nettsteder lenker til en URL som ikke lenger finnes på nettstedet ditt, bør du kontakte webmaster på det eksterne nettstedet og be dem endre til riktig URL. Det vil være i begges interesse å ha korrekt lenke på plass.
  • Interne lenker: Interne lenker på nettstedet peker til en side som er flyttet, fjernet eller har endret URL. Her finnes ingen unnskyldning, alle interne lenker på ditt nettsted må til enhver tid være oppdaterte for å unngå nettopp 404-feil. Men alle som jobber med nettsider vet at det er fort gjort å gjøre feil. Derfor er det viktig å overvåke nettstedet slik at du raskt oppdager og retter opp 404-feil når de oppstår.

En hovedregel er å alltid lage en 301- eller 302-omdirigering (redirect) når du fjerner eller flytter en side på nettstedet. Da unngår du brutte lenker og 404-feil.

Men hva gjør du hvis siden du skal slette er et produkt du ikke selger lenger? Da er det ikke like naturlig å omdirigere til en ny side.

Her får du tips til hvordan du skal håndtere utgåtte produkter i nettbutikken >>>

Hvorfor påvirker 404-feil rangering i søkemotorer?

Når du lar søkemotorene sende besøkende inn til 404-sider på nettsiden din gir du dem en dårlig brukeropplevelse. Resultatet blir at søkemotorene gir deg lavere rangeringer.

Og det trenger ikke begrense seg til lavere rangering på de spesifikke søkeordene som leder inn til 404-sider.

Hvis du har for mange 404-sider kan det påvirke rangeringen totalt sett for hele nettstedet ditt. Google og andre søkemotorer blir rett og slett usikre på om den som søker finner det de leter etter hos deg, så da serverer de heller sikrere alternativer i søkeresultatet. Derfor er overvåkning og håndtering av 404-sider en viktig del av SEO-jobben. Du må sørge for gode rutiner slik at antallet 404-sider kan holdes til et minimum.

Hvordan overvåke nettstedet for 404-feil

Se for deg at en viktig blogg eller et stort nettsted lenker til en brutt lenke på nettstedet ditt, og 404-feil oppstår. Så lenge lenken er brutt vil du vil miste mange potensielle besøkende og kanskje kunder.

Hvor lang tid vil det gå før du oppdager feilen?

Du er mest sannsynlig ikke inne på nettstedet ditt og leter etter brutte lenker på daglig basis. Det er det de færreste som gjør.

Du, eller noen du samarbeider med, bør kjøre crawler av nettstedet jevnlig for å oppdage tekniske feil og mangler på nettstedet ditt. Verktøy som crawler nettsider vil plukke opp sider som får status 404, og du gjøre de nødvendige korrigeringene. Jobber du med et byrå som gjør løpende søkemotoroptimalisering for deg, vil dette mest sannsynlig være del av arbeidet.

Skjermdump fra SEO verktøyet Ryte som viser antall kritiske 400 og 500 feil på en nettside

En oversikt over antallet kritiske 4xx- og 5xx-feil på en nettside fra SEO-verktøyet Ryte

Det finnes flere programmer som overvåker 404-feil, men av erfaring vet vi at jo flere programmer du bruker jo mer forvirring kan det bli. Derfor anbefaler vi å legge inn overvåkning av 404-feil i et program som du mest sannsynlig allerede bruker, nemlig Google Analytics

La Google Analytics overvåke 404-feil på daglig basis

For å forenkle jobben med å overvåke nettstedet for 404-feil, bør du sette opp en egen rapport i Google Analytics 4 (GA4).

På de fleste nettsteder framkommer 404-sider med «404» eller en annen unik streng i enten tittel eller URL. Da vil du enkelt kunne lage en regel som filtrerer ut disse sidene i en egen rapport.

I tillegg bør du sette opp 404-sider som et mål inne i GA4. Da vil du kunne se både hvor mange visninger det er av 404-sider, og hvilke eksterne trafikkilder og interne sider som fører til 404-feil.

Her kan du se et eksempel på en rapport fra Google Analytics 4 som viser hvilke sider som er besøkt og gir 404-feil:

Skjermdump fra GA4 som viser en tabell med side-URLer som har utløst 404-feil

Rapport fra Google Analytics 4 som viser hvilke eksterne trafikkilder som fører til 404-feil:

Skjermdump fra GA4 som viser hvilke trafikkilder som leder til 404-feil

Rapport fra Google Analytics 4 som viser hvilke interne sider som fører til 404-feil:

Skjermdump av GA4 som viser rapport over interne sider som leder til 404-feil

Hvis du har lyst på en rapport som viser hvilke spesifikke interne lenker som leder til 404, så trenger du ekstra oppsett for at du skal kunne se det i GA4. Alternativt kan du bruke et SEO-verktøy til akkurat den jobben.

Sett opp varslingsrapport i GA4

Når du har satt opp mål og 404-rapporter i GA4, legger du dem til i snarveiene og oversiktspanelene slik at du raskt kan finne tilbake til dem. Du bør sjekke rapportene jevnlig, eller du kan sette opp en varslingsrapport.

En varslingsrapport i Google Analytics 4 gir deg beskjed hvis antallet 404-feil overgår et visst nivå, eller hvis du har en økning i antall 404-sider sammenlignet med i fjor. På den måten vil du alltid kunne overvåke utviklingen i antall 404-feil og iverksette tiltak når det trengs.

Finnes det ikke en unik identifikator på dine 404-sider? Du kan lage tilsvarende rapporter med mer avanserte oppsett.

Beste praksis: Hvordan skal 404-siden se ut?

Mange 404-feil kan elimineres, men ikke alle. Det er derfor viktig at du har en 404-side som inviterer til å fortsette å utforske nettstedet ditt, selv om den som besøker ikke fant det de ønsket på første forsøk.

For best mulig brukeropplevelse, bør 404-siden inkludere følgende:

  • Samme layout som resten av nettstedet ditt. Da kjenner brukeren seg igjen og blir ikke usikker på det. Minimum bør du få frem bedriftsnavn, logo og eventuelt kontaktopplysninger.
  • En beklagelse eller begrunnelse for hvorfor 404-siden har oppstått. Gi muligheter for å navigere seg til forsiden, eller andre sider på nettstedet som kan være relevante.
  • En søkemotor slik at brukeren kan søke etter informasjonen han ikke fant.
  • En e-mail, chat eller tilbakemeldingsboks slik at brukeren kan rapportere problemet.
  • Hvis du har nettbutikk kan du også vurdere om du skal vise fram populære produkter, produktkategorier eller andre artikler som kan pirre nysgjerrigheten.

404-siden er også en ypperlig mulighet til å la personligheten til merkevaren din skinne, slik som disse merkevarene har gjort på sine 404-sider:

Skjermdump av 404-siden til Fjellsport.no

Kilde: Fjellsport.no

Skjermdump av Merrell sin 404-side

Kilde: Merrell.com

The Body Shop sin 404-side som viser demonstranter mot 404-sider, en liste over grunner til at siden oppstod og produkter du kunne like istedenfor

Kilde: The Body Shop

Trafikkskolen Kör sin 404-side hvor det står "Uups, ser ut som vi har sendt deg feil vei. La oss vise deg veien tilbake. Kör tilbake til startsiden"

Kilde: Kör

Ta tak i 404-siden din i dag!

Sett det på to-do-listen med en gang. Gå til din webansvarlig, eller ta en kikk selv i Google Analytics, og finn ut hvor mange kunder du mister på grunn av 404-sider! 

Trenger du hjelp med oppsett av Google Analytics-rapporter, eller ønsker du en teknisk crawl og prioriteringsplan for ditt nettsted? Da kan vi hjelpe deg med det!