Forside / Blogg / Nå kan du annonsere i Gmail med Google AdWords!

Nå kan du annonsere i Gmail med Google AdWords!

Dato publisert:

02.09.15

Dato oppdatert:

05.04.23
I Stock 000023309079 Small TXT

I dag lanserte Google muligheten for å annonsere i Gmail med nye Gmail-Ads!

Gmail-annonsering har lenge vært på teststadiet (beta) for utvalgte bedrifter og byråer. Synlighet har allerede vært med på å teste formatet for flere av våre kunder. Nå er altså Gmail-annonsering tilgjengelig for alle gjennom AdWords. Annonsene vil fungere på alle enheter, både desktop, tablet og mobil.

Så langt har vi opplevd veldig gode resultater hos noen kunder, spesielt hos annonsører som opplever gode direkteresultater fra vanlige bildeannonser.

Her får du se hvordan en Gmail-annonse ser ut og en smakebit på hvordan de kan brukes!


Hvordan ser en annonse ut i Gmail?


Gmail-annonser integreres sømløst i inboksen til brukeren. De plasseres øverst på listen over e-post, kun under Promotions-fanen i gratis versjoner av Gmail. Annonsen minner om en vanlig e-post, men det vil være visuelle forskjeller mellom annonsene og de vanlige e-postene.

Marriott International Collapsed ad

Det første klikket på annonsen gjør ikke at brukeren forsvinner ut fra inboksen, men annonsen vil utvide seg, akkurat som om de hadde åpnet en e-post.

Marriott International Expanded ad

Det er dette klikket du betaler for, det som utvider annonsen. Alle klikk etter dette første klikket koster ingenting. Andre klikk kan for eksempel være til nettstedet ditt, om brukeren lagrer e-posten, sender e-posten videre etc. Fordi folk aktivt må trykke på annonsen for å utvide den, har allerede brukeren bestemt seg for å investere tid i å se hva du promoterer. Annonsen bør derfor gi et større inntrykk enn vanlige bildeannonser.


Mange muligheter som annonsør


I den utvidede versjonen av annonsen, er det flere muligheter du som annonsør kan velge mellom:

  • Et enkelt bilde - for eksempel med et tilbudstekst eller et produkt
  • Et bilde med beskrivelsestekst og "call-to-action"-knapp
  • Flere bilder - som gjør at du kan promotere flere produkter samtidig
Gmail Ads GIF 8 31 15

Det er stor fleksibilitet i hva du kan gjøre med Gmail-annonseringen. Et av formatene lar deg få tilpasse HTML-koden selv. På den måten kan du lage en annonse som inkluderer video, registreringsskjema, telefonnummer eller flere linker og "call-to-action"-knapper.

I forhold til bildeannonser på displaynettverket, er det mye bedre muligheter for å lage større og mer beskrivende annonser i Gmail-annonseringen.

Hvilke målrettinger finnes med Gmail-annonsering?


Du kan bruke de fleste av målrettingsmulighetene som finnes for vanlig display-annonsering i Googles Displaynettverk. Du kan altså rette annonsene mot en spesifikk demografi (e.g. alder, kjønn og beliggenhet), mot tema og søkeord i mailboksen eller hvilken type interesser den brukeren har vist tidligere.

Som med andre Google-annonser, er det mulig for brukeren å takke nei til annonser fra spesfikke annonsører eller for interesse-baserte annonser.

Hva kan du oppnå med Gmail-annonsering?


Flere salg -> Send de som er interesserte, rett til produktene du promoterer.
Skape oppmerksomhet -> Hjelp kundene dine til å huske og gjenkjenne merkevaren din. Slik får du flere kunder.
Påvirk i valgfasen -> Tilpass beskjedene du sender ut til ulike målgrupper for å påvirke de i en valgfase.
Øk lojalitet -> Gi oppmerksomhet til eksisterende kunder, oppnå lojalitet til merkevaren din og behold kundene dine lengre.

Gmail-annonsering er altså et unikt verktøy du kan bruke for å nå både nye og eksisterende kunder.

Hørtes dette interessant ut? Da er det bare å kontakte den personen eller byrået som har ansvaret AdWords-annonsering for deg og snakke om muligheten. Hvis du ønsker hjelp til å sette opp Gmail-annonser i AdWords, kan du selvfølgelig ta kontakt med oss!