Performance Day 2011 -Endelig: Hvor kan jeg kjøpe?! med Mattias Nyman, Eniro AB

15.06.11

Gule Sider skal være ikke være en søkemotor, men en kjøpemotor. Mattias Nyman er arkitekten bak denne strategien på nordisk nivå, og vil fortelle deg hvorfor Eniro vil gjøre dette og hva det innebærer for deg som annonsør.

Fra å bruke Gulesider i en stor bokform (på størrelsen med en murstein), går det på nett, og vi søker mer spesifikt, også på merkenavn og geografisk omerådet.

Visjon:

Liste alle selskaper som selger et produkt eller tjeneste i ditt geografiske området. Slik skal vi maksismere antall relevante leads til våre betalende kunder.

Mattis viser hvordan dette fungerer ved å søke "Scott addict sykkel Oslo". Et relevant treff er kun en liste med bedrifter i Oslo som selger denne type sykkel.

Eniro crawler alle norske bedriftssider for å finne ut hva bedriften selger. Låner også fra prisoversikter lik Kelkoo.no

Det finnes forsatt bedrifter som ikke har en websider eller som har dårlige sider som er lite optimalisert for websøk.

Det finnes en mulighet for å selv mate inn ord man ønsker å være søkbar på. En butikk som selger sykler kan velge å være ekstra synlige på søkeord som: Scott Addict, DBS og andre merkenavn, mens de ønsker å være synlige på sykkel og racersykkel, uten å betale for det (og da blir man jo mindre synlige.

Den største utfordringen for alle søkemotorer er å gi relevante treff. Viktig å få tilbakemeldinger fra brukerne. Det er på gulesider.no er det mulig å gi direkte tilbakemld på siden ved et treff som man ikke finner relevant.

Gulesider skal kun konsentrere seg om bedriftsmarkedet, og bli best på det.