Skrevet av: Oda Vedlog Kveen

Markedsføring i unntakstilstand

13.03.20
Treningsutstyr

Det er ingen tvil om at COVID-19 som sprer seg fra land til land gir uante konsekvenser. Hva gjør du som markedsfører i denne situasjonen?

Noen bedrifter opplever åpenbart økt salg i disse dager. Salg av antibac og helserelaterte produkter går som varmt hvetebrød, mens DN melder om at Netflix-aksjen er opp nesten 14 prosent og alt tyder på at den fortsetter å øke.

Kolonial.no og morgenlevering melder til ehandel.no om henholdsvis 250% og 43% økning i salg av matvarer levert på døra, mens Coop og Norgesgruppen ser en betydelig økning i salg av vanndunker og mat med lang holdbarhet. Spesielt hermetikk går unna.

Samtidig opplever de aller fleste bransjer tøffe tider om dagen. I kultur- og reiselivsbransjen er det omtrent stillstand i antall bookinger samtidig som avbestillingene renner inn. Også andre bransje opplever ringvirkningene. Taxinæringen møter knapt nok noen passasjerer på flyplassene, cateringfirmaer har ingen å servere mat til på grunn av avlyste arrangementer og treningssentre stenges. Blant annet.

Mye tyder på at unntakstilstanden vil vare en god stund. Så, hva gjør du som markedsfører i denne situasjonen? Hvordan agerer du på endringene?

Fokuser på å løse målgruppens brukeroppgaver

Mange nordmenn blir nødt til å holde seg hjemme i disse dager og møter nye utfordringer de ikke har stått overfor tidligere. Klarer du å se endringer i bruksmønstre hos målgruppen din og tilpasse markedsaktivitetene, kan du komme godt ut av unntakstilstanden.

Vet du hva brukeroppgavene til målgruppen din er, kan du enklere tenke ut nye måter du kan hjelpe dem på. Folk drar for eksempel på et treningssenter av mange ulike årsaker. Noen jobber seg tilbake fra en skade med rehabiliteringsøvelser, noen ønsker å gå ned i vekt for at det skal bli enklere å leke med barna, mens andre igjen trener for en mental avkobling.

Kan du som treningskjede og ekspert på treningsmetoder komme med tips til øvelser man kan gjøre hjemme? Post videoer av øvelser, legg ut ferdige treningsprogram eller kanskje du til og med kan invitere til livestream av en treningstime?

Andre brukeroppgaver mange nå får, er for eksempel å underholde barna slik at man selv får jobbet effektivt noen timer hjemmefra. Andre igjen må på jobb, samtidig som de bør unngå kollektivtransport. Og alle har vi behov for mat. Selger du sykler eller andre transportmidler som gjør at man kan unngå kollektivtransporten? Kan produktene dine leveres på døra? Nå gjelder det å sette seg i målgruppens situasjon og vise at du har løsninger på de nye utfordringene de møter.

Les mer om målgruppens brukeroppgaver her: Jobs to be done - et effektivt perspektiv for markedsførere

Behold kontakten med målgruppen, men juster strategien

Jobber du med markedsføring i en bransje som er hardt rammet, kan det være veldig lurt å legge om strategien nå fra å konsentrere seg om tiltak lavest i trakten til å tenke mer langsiktig. Hvis du pauser alle markedsaktiviteter nå, vil du kunne risikere at du bruker lang til på å hente deg inn igjen i det vi går tilbake til mer normale tilstander. På grunn av mer eller mindre krisestemning hos mange bedrifter, er det fristende å pause alle markedsaktiviteter. Det er den perfekte situasjon for andre aktører å spise dine markedsandeler.

Det betyr ikke at du nødvendigvis bør fortsette slik du har gjort, som om ingenting har skjedd. Det kan for mange være bortkastet nå å fokusere på lower-funnel aktiviteter under rådende forhold.

Bruk heller anledningen til å bygge merkevare, by på ekspertisen du sitter på, hjelp mennesker å løse utfordringene sine gjennom høy tilstedeværelse i egne kanaler.

Hvilke aktiviteter kan du sette i gang for å bygge epostlister, remarketinglister, øke følgere i egne kanaler, slik at du står klar til å skape vekst når det verste er over? Du har veldig mye igjen for å klare å holde kontakten med målgruppene dine nå. I tillegg ser vi at kostnaden for å annonsere går ned for mange bransjer. Du får med andre ord god spredning for lavere kostnader.

Følg med på egen data

En god søkeordsanalyse vil kunne avdekke når målgruppene dine begynner å gjøre research. Mange starter å gjøre research lenge før de booker ferier eller andre opplevelser. Her kan du hente mye god inspirasjon for hvilket innhold du bør produsere nå for å kunne høste på et senere tidspunkt med markedstiltak som har som mål å få bookinger, salg etc.

Har du nettbutikk er data om hvilke produkter som nå selges noe du bør følge veldig nøye med på. Med unntakstilstand følger også nye behov. Hvilke produkter ser du nå mer salg av enn vanlig?

Flere av nettbutikkene Synlighet samarbeider med ser nå rekordhøye omsetningstall på produkter de ellers ikke nødvendigvis selger mye av. Andre nettbutikker har omsetningsrekorder over hele linja. Det gjelder spesielt nettbutikker innen treningsutstyr, mote og skjønnhet, teknologi og helserelaterte produkter. Men også andre bransjer ser uventede endringer i målgruppens atferd. Får du de med deg tidsnok, kan du være den som kommer godt ut av unntakstilstanden.

Treningsutstyr

Knytt tettere bånd og vis at du bryr deg

Du får ikke nødvendigvis målt det i et analyseverktøy - men kundene kommer garantert til å huske på deg dersom du hjelper dem å løse utfordringer de støter på nå. God kundeservice vil alltid skape tette relasjoner du vil kunne nyte godt av i lang tid fremover.

Klarer du å mobilisere slik at kundene dine opplever at de blir tatt vare på? I disse tider finnes det lite som heter for mye kommunikasjon. Vi har tusenvis av spørsmål som vi vil ha svar på.

Søk etter reiseforsikring øker nå enormt. Det betyr neppe at folk er ute etter å kjøpe en reiseforsikring. Hvilke spørsmål har dine kunder nå om produkter og tjenester du tilbyr?

Reiseforsikring google trends

Google selv har lagt et skreddersydd søkeresultat for søk etter “coronavirus” som henter svar på de vanligste spørsmålene direkte i søkeresultatet.

Corona google

Post i sosiale medier, svar på eposter og telefon og hold nettsiden oppdatert med det du sitter med av informasjon. Har du ikke alle svarene, bør du i de aller fleste tilfeller formidle nettopp det - at du ikke vet, men er på saken.

Ønsker du noen å diskutere ulike løsninger og strategier med? Synlighet er parat og hjelper deg gjerne i disse utfordrende tidene. Ring eller send en beskjed, så avtaler vi et telefon- eller videokonferansemøte.