Skrevet av: Stine Foldvik

Leger Uten Grenser velger Synlighet

19.02.20
Ansar and her three-month-old son Salim Ullah inside the MSF hospital in Goyalmara.   More than 693,000 Rohingya refugees have arrived in Cox's Bazar district in south-eastern Bangladesh since late August 2017 after fleeing violence in Rakhine State, Myanmar. The refugees - from a minority Muslim group denied citizenship and other rights in Myanmar - have settled in existing settlements in Bangladesh. Due to the influx of people, authorities have set up additional makeshift settlements and new camps in the region, in an effort to cope with this humanitarian crisis.

Leger Uten Grenser er kjent for sitt medisinske arbeid i krigs- og kriserammede områder og er en av de viktigste hjelpeorganisasjonene i verden. Til å rådgi og bistå i arbeidet med å møte givere via nett, har Leger Uten Grenser igjen valgt Synlighet som partner og leverandør.

– Vi er både utrolig glad og stolt, men også ydmyk over at vi igjen er valgt til å hjelpe Leger Uten Grenser med å oppnå vekst på nett! Det er et oppdrag vi har hatt mye glede av tidligere, og som vi er klare for å kaste oss over igjen, sier byråleder i Oslo, Øystein Opperud.

Deler av avtalen er Pro bono - det vil si at Synlighet står for halvparten av arbeidet fra egen lomme.

– Vi tror sterkt på det Leger Uten Grenser representerer og bistår med i verden. Å hjelpe dem i arbeidet med verving av nye givere er meningsfylt, og vi er takknemlige for muligheten til å bistå med det viktige arbeidet Leger Uten Grenser gjør. Det skal bli fantastisk moro å fortsette der vi slapp, sier Opperud.

❤️ Gi gjerne et bidrag til Leger Uten Grenser her. 

- Synlighet forstår hensynene vi må ta

Leger Uten Grenser Synlighet

Fra venstre: Øystein S. Opperud (Synlighet), Jenny Kjus Skaret, Hege Ramslie, Kristine Holst (Leger Uten Grenser), Vegard Garder (Synlighet)

– Markedet blir stadig mer utfordrende. Det å skulle beholde identiteten vår i en støyende digital verden hvor det er om å gjøre å skrike høyest for å få oppmerksomheten kan være etisk utfordrende for oss. Tilliten vi har må vi aldri gå på kompromiss med, og vi kan derfor ikke alltid ta de vanlige markedsføringsgrepene for å få oppmerksomhet, sier Jenny Kjus Skaret, Digital marketing specialist i Leger Uten Grenser.

Leger Uten Grenser valgte Synlighet som sin leverandør av digital markedsføring igjen, med et mål om å øke den digitale synligheten, snakke ut om glemte kriser og samle inn midler til felt.

– Synlighet ble godt kjent med oss i løpet av den første delen av samarbeidet vårt, og forstår hensynene vi må ta. De har gitt gode strategiske råd samtidig som de har hjulpet oss med digitalt «hygiene»-arbeid. Derfor er vi veldig glad for å gjenoppta samarbeidet, forteller Kjus Skaret videre.

Avhengig av faste givere

Leger Uten Grenser søker ikke om statlige midler. Inntektene som organisasjonen får inn er nesten utelukkende (96%) fra private givere. Leger Uten Grenser er derfor avhengig av å nå ut til flere faste givere i privatmarkedet, også via digitale kanaler, som også er målet for 2020.

I tillegg til alle mål og planer for 2020 er det viktig å opprettholde tilliten og omdømmet Leger Uten Grenser har i befolkningen.

– I en norsk tillitsundersøkelse, gjennomført av TNS Gallup,​ viste det seg at vi ligger på andreplass når påstanden «Disse synes jeg er mest tillitsvekkende» kom. På førsteplass kom NRK og på tredjeplass var Kong Harald. Dette er noe vi er stolte av og ønsker å ivareta.

Ønsker du å holde deg oppdatert på nyheter og muligheter innen digital markedsføring? Meld deg på vårt nyhetsbrev fra footeren nederst på nettsiden.