Forside / Blogg / Internship: Hvordan foregår det hos Synlighet?

Internship: Hvordan foregår det hos Synlighet?

Dato publisert:

15.03.19

Dato oppdatert:

22.02.24
To valen synlighet intern

Nå er jeg nettopp ferdig med rundt tre måneder internship hos det digitale markedsføringsbyrået Synlighet i Bergen. Her har jeg fått æren av å jobbe fulltid med en fantastisk gjeng markedsførere og lært mye nyttig innenfor flere fagfelt. Vurderer du internship til sommeren? Her deler jeg min opplevelse av hvordan det var å være intern hos Synlighet!

Hvorfor intern hos Synlighet?


For min del startet reisen til internship hos Synlighet mens jeg var på skolen i Australia. Etter første semesteret var over, fant jeg ut at sommerferien varte rundt tre måneder, fra slutten av november og nesten helt til mars. Da tenkte jeg at det var en god idé å bruke den tiden effektivt og få seg et internship. På det tidspunktet hadde jeg kjæreste i Bergen, så da tenkte jeg at et internship innenfor markedsføring i Bergen kunne være spennende. Jeg søkte litt rundt og fant frem til en artikkel på Synlighetsbloggen som viste at de tidligere hadde hatt interns i bedriften.

På Synlighet sine nettsider, så jeg at det var mulig å sende inn en åpen søknad. Der fant jeg frem e-posten til kontoret i Bergen og sendte min første e-post i midten av oktober. Jeg fikk raskt svar, og hadde intervju via Skype allerede tidlig i november. I desember hadde jeg min første dag hos Synlighet. Hele prosessen gikk veldig fort for min del, men det kan være en fordel å være så tidlig ute som mulig da det er begrenset hvor mange som kan være intern i Synlighet til enhver tid.

Her kan du se ledige stillinger eller sende inn din åpne søknad!

Starten som intern i digital markedsføring


Første arbeidsuke begynte med en god del opplæring innenfor Google Ads, Google Analytics, Google Data Studio og andre interne programmer og verktøy. Det meste jeg lærte i løpet av den første uken var helt nytt for meg, så det ble veldig mye ny informasjon på en gang.

Etter jeg hadde fått grundig opplæring, ble jeg satt i arbeid med noen mindre kundeoppgaver for å bruke teorien i praksis. Over tiden min som intern, fikk jeg mer faglig påfyll i form av videre opplæring og kurs slik at jeg kunne gjennomføre litt mer avanserte oppgaver etterhvert.

Hva kan du jobbe med i Synlighet?


Hos Synlighet kan du jobbe innenfor fire fagområder: Annonsering, Søkemotoroptimalisering (SEO) og Innholdsmarkedsføring, Webanalyse og Digital Strategi.

Jeg jobbet primært med webanalyse, og litt annonsering i GoogleAds. Jeg jobbet ofte med å analysere data for forskjellige kunder, men jeg gjorde også litt mer teknisk oppgaver, som f.eks. oppsett av sporing på nettsider ol.

Fokus på kompetanseheving


Synlighet har fokus på å kontinuerlig øke kunnskapen til sine ansatte. Det vil si at du får tid til å ta diverse sertifiseringer, dra på konferanser, interne møter i faggrupper og tid til å videreutvikle deg innenfor ditt fagfelt. Synlighet holder flere kurs for alle typer bedrifter, og disse fikk jeg som intern muligheten til å bli med på.

I internshipet mitt tok jeg fem sertifiseringer: Google Analytics for Beginners, Google Analytics Advanced, Google Analytics for Power Users, Google Analytics Individual Qualification og Google My Business Basics. Fremover vil jeg nok ta flere sertifiseringer innenfor Google Ads.

Inkluderende arbeidsmiljø


Fra første arbeidsdag følte jeg meg inkludert av de andre ansatte. Til enhver tid visste jeg at om det var noe jeg lurer på, så var det alltid noen jeg kan spørre om råd eller tips. Medarbeiderne i Synlighet kommer fra mange forskjellige bakgrunner. Noen kommer fra PR og IT, mens andre er økonomer. Det at folk har ulik bakgrunn er noe av det som gjør arbeidsmiljøet hos Synlighet unikt.

Jobbe på oppdrag fra Australia


Før internship-perioden min hos Synlighet var over, tok jeg initiativet til å spørre om det var mulig å fortsette å jobbe videre fra Australia. Etter et par møter, ble vi enige om at jeg skal fortsette å jobbe for Synlighet når det finnes oppdrag som passer for meg. For min del førte altså internship-perioden til at jeg kan fortsette å utvikle meg, og jobbe med noe jeg virkelig liker, mens jeg blir ferdig med studiene!

Hvordan søke stilling som intern i Synlighet?


Som du sikkert har forstått, så ønsker jeg at flere skal benytte seg av den fantastiske muligheten det er å være intern hos Synlighet. Etterspørselen etter både nyutdannede og personer med ekspertkompetanse innen digital markedsføring er svært høy hos Synlighet og i andre digitale markedsføringsbyrå og bedrifter generelt. Alt tyder på at denne etterspørselen vil øke framover, så det kan være et solid karrierevalg.

Jeg anbefaler alle å søke om internship hos Synlighet. Det er et unikt arbeidsmiljø med fantastiske kollegaer. Du vil få forhøyet kompetanse, faglig utvikling innen digital markedsføring, og en god lunsj. Hvis du vurderer å søke på et internship hos Synlighet, så er det greit å vite at internshipet vil bli tilpasset dine behov, bakgrunn og kompetanseprofil. Selv hadde jeg litt bakgrunn fra innholdsmarkedsføring og annonsering i sosiale medier.

De som jobber her hos Synlighet liker å lære bort det de kan, alt du trenger å gjøre er å lytte til de kloke ordene, stille mange spørsmål og prøve deg fram!

Har du lyst å lære deg mer om digital markedsføring nå med en gang?


Her er et knippe artikler du kan begynne med: