Forside / Blogg / Hvorfor trenger nettbutikken din Enhanced Ecommerce?

Hvorfor trenger nettbutikken din Enhanced Ecommerce?

Dato publisert:

11.06.19
I Stock 1057872152

Eier du en nettbutikk? Vet du ikke om du har Enhanced Ecommerce-sporing i Google Analytics? Det må du sjekke med en gang! Uansett om du har en stor eller liten nettbutikk, så er det ikke noe du kan være foruten. Her får du hvorfor og hvordan Enhanced Ecommerce kan få fart på nettbutikken din!

Hvordan sjekker du om du har Enhanced Ecommerce?


Hvis du ikke har Enhanced Ecommerce på plass, kan du gå glipp av innsikt som kan brukes til drastisk forbedring av konverteringene på nettsiden din. Det kan du enkelt sjekke i Google Analytics.

Logg deg inn i Google Analytics. Deretter går du til: Konverteringer > Netthandel > Handelsadferd. Får du inn data i alle kolonnene der, slik som eksempelet under? Da er det satt opp Enhanced Ecommerce for nettbutikken din, og du kan gå i gang med å gjøre analyser med en gang.

Dersom du mangler data i én eller flere av kolonnene, mangler du hele eller deler av Enhanced Ecommerce-oppsettet. Første skritt er da å få dette fullstendig på plass.

EEC Analyse av handelsadferd Demo Account 300x136

Hva kan du se med Enhanced Ecommerce?


Med Enhanced Ecommerce vil du kunne se hvordan kundene dine oppfører seg før de kjøper produktene dine. Med et vanlig Ecommerce-oppsett i Google Analytics får du bare data om transaksjoner i etterkant av at de fant sted. Da kan du ikke se hva kunder spesifikt gjør rett før de gjennomfører et kjøp, eventuelt velger å ikke gjennomføre et kjøp. Her er en liste over noe av den spesifikke informasjonen du kan finne med Enhanced Ecommerce:

Når, hvor og hvordan kundene dine begynte eller avsluttet en kjøpsprosess

Hvorfor er det nyttig? Hvis du vet hvor i kjøpsprosessen flest kunder faller av, kan du gjøre deg hypoteser om hvorfor brukere faller fra. Du kan deretter teste om du kan endre denne trenden. F.eks. kan det være at brukere avbryter prosessen før de kommer til betalingsmetoden fordi du ikke har typiske tillitsindikatorer synlige rundt handlekurven. Det kan være for eksempel "verified by VISA"-logo eller andre sikkerhetssymboler. Dette kan gjøre at en andel av brukerne, som ikke kjenner deg så godt, velger å avbryte fordi de ikke stoler på deg.

Hvordan kundene dine engasjerer seg med produktene dine

Hvorfor er dette nyttig? Du kan se hvor mange som ser et produkt i en produktliste, som ser på produktdetaljer, legger det i handlekurven og til slutt velger å kjøpe produktet. På den måten kan du identifisere produkter som vises mye, men selges lite, for å i neste runde kunne gjøre forbedringer på disse produktene.

Du får detaljerte rapporter som f.eks. gjennomsnittsordreverdi, gjennomsnittsantall produkter i en transaksjon og hvor i utsjekksprosessen brukeren falt av.

Hvorfor er dette nyttig? Med all denne informasjonen kan du f.eks. identifisere produkter med ubrukt potensiale og områder i handlekurven din hvor brukeren faller fra.

Hvorfor har du ikke allerede Enhanced Ecommerce?


Enhanced Ecommerce krever ekstra oppsett i Google Analytics utover det som er standard. Det er ingen lisens for å bruke Enhanced Ecommerce, men noen må bruke tid på å sette det opp. Dette er et mer kompleks oppsett enn vanlig Ecommerce, så det beste er at noen som kan sporingskoder tar seg av dette i samarbeid med nettstedsleverandør.

Noen nettbutikkleverandører har egne plug-ins, som gjør prosessen enklere f.eks. WooCommerce og Magento. Hvor mye tid det tar er avhengig av hvor stort og kompleks nettsted du har. Flere koder skal installeres for å kunne generere alle de forskjellige typene rapporter, og det må settes av tid til kontrollering av dataene i etterkant.

Hvis du har et veldig stort nettsted med tusenvis av produkter og mye trafikk, bør du først sjekke om du nærmer deg grensen på 10 millioner hits innenfor 30 dager. Når du når 10 millioner hits slutter gratisversjonen av Google Analytics å lagre data, derfor må du komme deg over på Google Analytics 360 for å unngå at data blir tapt. Med Google Analytics 360 får du all data som du får med Enhanced Ecommerce, i tillegg til en del andre rapporter og muligheter.


Installering av Enhanced Ecommerce er bare begynnelsen - nå må du analysere


Du må ikke bare nøye deg med å sette opp Enhanced Ecommerce og la det skure og gå. Enten må du sette av tid til å analysere tallene selv med jevne mellomrom, eller må du få noen til gjøre det for deg. Ved å stille deg selv de rette spørsmålene, kan du med data fra Enhanced Ecommerce og korrekt tolkning, få svarene på mye av det du lurer på i nettbutikken. Den innsikten kan ofte gjøre det lettere for deg å prioritere hvor du må fokusere tiden, energien og pengene dine for å få mest tilbake i kassen.

Her er noen eksempler på hvilke spørsmål du kan finne svar på i Enhanced Ecommerce rapporter:

  • Hvilke er de mest populære produktene dine?
  • Hvor i kjøpsprosessen faller flest brukere av?
  • Hvilke produkter blir lagt i handlekurv, men sjeldnere kjøpt enn andre produkter?
  • Hvilke produktstørrelser trenger vi å kjøpe ekstra av i neste sesong? (ekstra oppsett)


Har du allerede Enhanced Ecommerce, men føler du ikke utnytter det godt nok? Våre webanalytikere sitter klar til å hjelpe deg med å analysere data slik at du får innsikten som skal til for å gjøre bedre valg ikke bare for nettbutikken din, men også for bedriften din som en helhet. Ta kontakt om innsikt i dag!

Kilder:
Ecommerce-platforms.com
Online Metrics