Forside / Blogg / Hvordan påvirker lenker rangering i Google?

Hvordan påvirker lenker rangering i Google?

Dato publisert:

27.04.17
SEO og lenker CROP

Lenker er grunnsteinen for hvordan Google fungerer og er et avgjørende element for hvilke sider som rangerer øverst i et Google-søk. Både eksterne og interne lenker har en funksjon og en verdi som det er viktig å ha et aktivt forhold til, spesielt når du har ansvaret for bedriften din sitt nettsted!

Hver gang noen gjør et søk i Google, crawler (gjennomsøker) en Google-robot alle nettsider som finnes ved å gå fra en lenke til en annen. Når roboten besøker en side, ser roboten på elementer som sidetittel, overskrifter (H1 og H2), alternativ bildetekst og hvilke ord som brukes i resten av teksten for å finne de sidene som er mest relevante for ditt søk.

Det er så banalt enkelt, at dersom en side med relevant innhold ikke har en eneste lenke til seg, finner ikke roboten nettsiden. Altså den siden vil ikke være synlig når noen googler. Lenker til siden, både interne og eksterne, er derfor veldig viktig for å få en god rangering.

Kvaliteten på eksterne lenker


Eksterne lenker betyr lenker til ditt nettsted fra andre nettsteder enn dine egne.

Da Google utviklet sin første søkalgoritme PageRank, så de til gamle akademiske tradisjoner for hvem som blir ansett som en autoritet, i motsetning til andre søkemotorer som brukte meta keywords. Blir du referert til fra andre anerkjente fagfolk, vil også du oppfattes som en autoritet på ditt fagområde. Denne tanken har Google overført til lenker mellom nettsider.

En lenke fra en stor autoritet, f.eks. vg.no, til din nettside, er mye viktigere enn mange lenker fra ukjente nettsider og aktører. Kvaliteten på de eksterne lenkene betyr altså mer enn antallet lenker.

Du kan sjekke hvor mange og hvilke eksterne lenker du har til nettstedet ditt ved å bruke spesielle verktøy, som f.eks. Majestic.

Eksterne lenker majestic seo tool vgno 300x263

Interne lenker og klikk fra forsiden


Interne lenker er lenker du lager selv fra en side til en annen på nettstedet ditt.

Interne lenker hjelper Google å få oversikt over hierarkiet på nettstedet ditt og vurdere hvilke sider som er de viktigste for et gitt tema. Roboten som gjennomsøker nettstedet teller antall klikk fra forsiden. En side som du kun må klikk én gang for å komme til, er viktigere for deg enn en side som ligger syv klikk ned i hierarkiet.

I de aller fleste tilfeller er det forsiden til nettstedet ditt, altså www.domene.no, som opp gjennom tidene har fått flest og best lenker. Derfor er det forsiden din som har størst autoritet, og en lenke fra forsiden til en annen side på nettstedet ditt, er et viktig signal til Google-roboten om at dette er en viktig side for deg.

Hvordan ser forsiden til nettstedet ditt ut? Viser du frem nyheter? Den siste kampanjen og gode tilbud? Eller er det de viktigste produktene og tjenestene dine som får mest plass?

Ikke gjem de viktigste sidene dine


En tommelfingerregel for forsiden, er at den bør vise frem de viktigste sidene dine. Ikke bare er det et viktig signal til Google om hvilke sider som er viktig for deg, men det gjør det også enklere for brukeren å finne riktig innhold. Den viktigste funksjonen til forsiden din er å hjelpe brukeren med å navigere raskt til riktig side.

En annen viktig funksjon med forsiden er å vise frem hva brukeren kan gjøre på nettsiden din, og hva du kan hjelpe dem med. Enten om brukeren ønsker å kjøpe klær, få god informasjon, melde seg på et kurs eller bestille legetime. Jo raskere brukerne finner det de vil gjøre på nettstedet ditt, jo mindre sjanse er det for at de blir distrahert eller frustrert og ikke gjennomfører den handlingen du ønsker de skal gjøre.

Brukes de riktige søkeordene i ankerteksten?


Når Google-roboten hopper fra lenke til lenke, leser den anker teksten, med andre ord, den uthevede teksten som du kan klikke på for å bli tatt til en ny nettside. Derfor er det viktig, spesielt på interne lenker hvor du har full kontroll, å bruke søkeord som relaterer til den siden det lenkes til i anker teksten.

For eksempel, hvis du skal legge inn en lenke til nettsiden din om julebord, er det viktig at du lager en lenke som inkluderer søkeordet julebord.

På samme vis, om vi skal lenke til vår tjenesteside for SEO, gir det oss for eksempel mindre verdi å legge inn lenken slik: Vil du ha hjelp med SEO? Les mer her!
Enn å legge inn lenken slik: Få hjelp med søkemotoroptimalisering fra et av Nordens ledende SEO-byrå!

Hvor viktig er lenker for SEO?


Lenker er fremdeles en av de tre viktigste faktorene Google ser på når den vurderer rangering, sammen med godt innhold og RankBrain.

Ønsker du en grundig innføring i hvordan SEO fungerer? Meld deg på søkemotoroptimaliseringskurs i Oslo, Bergen eller Trondheim her!