Hva er Google Shopping og hvorfor trenger nettbutikken din det?

27.09.17
Google shopping

Google Shopping er en tjeneste fra Google som lar annonsører liste produkter fra sin egen nettbutikk i søkeresultatene mot betaling per klikk eller engasjement.

En Google Shopping annonse vises når noen søker etter dine produkter i Google, enten du selger sko, klær, bøker eller elektronikk.

Forskjellen på en "tradisjonell" tekstannonse og en Shopping-annonse i Google Ads er at sistnevnte bruker produktdata hentet fra en feed i Google Merchant Center. Visninger av Shopping-annonser bestemmes heller ikke basert på valgte søkeord, men på bakgrunn av informasjonen i produktdataen.

Produktene dine vises med bilde, pris, tittel, nettbutikkens navn og produktinfo direkte i søkeresultatet.


Hvorfor trenger nettbutikken din Google Shopping?


Det er flere grunner til at nettbutikken din kan ha behov for Google Shopping ads:

  • Det kan øke salget i nettbutikken gjennom målrettede annonser.

  • Sammenlignet med standard tekstannonser har annonsører opplevd 2-3 ganger høyere klikkrate.

  • Du ser både pris og bilde av produktet: brukere som klikker på produktene har allerede mye informasjon om produktet, og du får færre irrelevante klikk til nettbutikken.

  • Shopping-annonser har svært høy synlighet hos Google.

  • Flere produkter kan vises på en gang: du kan vise frem forskjellige merkevarer, modeller og prisklasser i det samme søkeresultatet - samt ta opp større annonseflate.

  • Shopping-annonser kan øke kjennskapen til nettbutikken og produktene dine. Du betaler kun per klikk, og får med andre ord «gratis» synlighet de gangene annonsene vises uten at noen klikker.


Slik fungerer betalingen i Google Shopping


Som i andre Google Ads-formater deltar også Shopping-annonsene i en annonseauksjon. Dette gjør at du kun betaler dersom en bruker velger å besøke nettopp din nettbutikk.

Når du lager en Shopping-kampanje bestemmer du selv hvor mye du er villig til å betale for hvert klikk. Du betaler bare minimumsbeløpet som er nødvendig for å rangere høyere enn annonsøren under deg.

Det er ikke uvanlig at du betaler mindre enn ditt maksimale bud.

Hvor vises annonsene?


Annonser fra Google Shopping kan vises på ulike steder:

I fanen for Google Shopping i søkeresultatet:

Fanen for google shopping

Google søk, ved siden av søkeresultatet og separat fra tekstannonser:

Seperat fra tekstannonser og resultater

Google bildesøk og YouTube (Shopping-annonser på YouTube kalles også TrueView for shopping campaigns):

Trueview og bildesøk

Google Shopping er kort sagt en annonseringsmulighet som kan øke salget for nettbutikken din dersom det blir gjort riktig.

Synlighet har lang erfaring med Google Shopping-annonsering, tidligere kalt product feed ads (PLA). I dag håndterer vi kampanjer for mange ulike bransjer, alt fra kosmetikk og klær til elektroniske artikler.

Ta kontakt med oss i dag om du har spørsmål eller vil ha hjelp til å lage Shopping-annonser.