Facebook rangerer oppdateringer – slik blir din veggmelding vist og lest!

22.03.11

Vi mennesker er født nysgjerrige og mange av oss redde for å gå glipp av ”sladder” fra våre Facebook venner, grupper eller sider. Du har kanskje lagt merke til at ikke alle nyhetsoppdateringer dukker opp? Det skal de fleste av oss være glade for. Våre nettverk utvides og aktiviteten på Facebook øker (ref 2.2 mill aktive brukere i Norge - INMA q2-rapport 2010). Vi er - og vil i fremtiden i ennå større grad være prisgitt gode informasjonsfiltre for ikke å drukne i informasjon eller dø av kjedsomhet.




Tidligere så vi på hvilken timing som ga mest respons i innlegget ”Oppdater din Facebookstatus kl 0847!”. Denne gangen tenkte jeg vi kunne titte på hvordan Facebook velger ut nyhetsoppdateringer for deg, og hva du bør tenke på dersom du ønsker å få oppmerksomhet rundt det du deler med andre.

Toppnyheter vs siste nytt


Startsiden, etter innlogging på Facebook, er news feed, eller på godt norsk nyhetsoppdateringer. Nyhetsoppdateringene er kjernen i Facebook. På fagspråk kan man kalle den ”en brukergenerert og dynamisk nyhetsstrøm”, jeg velger å kalle den ”din personlige Se & Hør”. Det flotte med denne utgaven er at den oppdateres hele tiden. I tillegg er den skreddersydd med relevant innhold om våre venner, familie og en rekke grupper og sider vi ”liker”. Den vekker nysgjerrigheten i oss og gir oss en trang til å mene noe eller å dele historier og opplevelser med andre.

Klikker du på ”siste nytt” får du en omvendt kronologisk oversikt over alle nyhetene dine, det samme får du dersom du går inn på Facebook via mobilapplikasjoner. Dersom du ikke manuelt har endret innstilling eller visning, hvilket jeg basert på weberfaring påstår at majoriteten ikke har gjort, vil nyhetsoppdateringen din derimot vise ”toppnyheter”. Toppnyheter, som resten av dette innlegget vil handle om, er et utvalg nyheter basert på en rangering som det kan være lurt å forstå seg på.

3 hovedfaktorer påvirker ”rangeringen”


Facebook har laget en algoritme hvor de rangerer alt innhold som publiseres. Facebook gjør ikke dette av kommersielle hensyn, så vidt en godtroende velger å mene, men av hensyn til brukeren. Algoritmen, også kalt Edgerank, forsøker å velge ut de mest relevante oppdateringene for deg.



Slik forklarer Facebook hvordan nyhetsoppdateringen din virker, kilde: f8 developer conference 2010.

Man kan bli skremt av mindre, men kort forklart betyr Facebooks edgerank følgende:

  1. Samhørighet/forbindelse mellom leser og avsender
  2. Type (kommentar, bilde, liker, tag etc)
  3. Tid

1) Dersom du liker, chatter, sender meldinger, besøker eller ”tagger” noen, så gir det ikke bare den umiddelbare virale effekten mot venners venner, det øker også sannsynligheten for at din neste veggmelding blir prioritert inn i brukerens nyhetsoppdatering. 2) En kommentar er vektlagt høyere enn for eksempel en ”liker”, men for all del, all type aktivitet er viktig for å skape virale effekter. 3) Desto eldre oppdateringen er, desto lavere rangering får den.

Unngå å bli skjult fra Facebook oppdateringer


Mange velger å skjule oppdateringer fra utvalgte personer eller sider. Hovedårsaken til dette er at man føler en del meldinger er uinteressante eller lite relevante. Sannsynligheten for at du eller din Facebookside blir skjult fra nyhetsoppdateringer øker i takt med antall lite inspirerende statusoppdateringer. Du bør skåne dine mottakere fra uinteressante kommentarer om at du pusser tennene eller at jobben din har byttet ut kontorstoler. Send heller litt sære meldinger til utvalgte venner. (Ja, det går faktisk an i Facebook). Vær rask med å svare på innlegg som andre har skrevet, men tenk deg om 2 ganger før du poster nye veggmeldinger, slik at den ikke oppfattes som spam.

”Killer Facebook content” – 5 tips


Å lage gode oppdateringer på Facebook kan være like vanskelig som å snakke foran en stor forsamling, det gjelder å ha en evne til å lese sitt publikum. Her er noen enkle tips for å lykkes:

  1. Snakk med tilhengerne og ikke til dem
  2. Ta opp relevante og konkrete tema, og gjerne noe som er dagsaktuelt.
  3. Benytt korte tekster som er enkle å lese. Henvis eventuelt til lengre tekster.
  4. Hold deg til ett tema om gangen.
  5. Avslutt gjerne med enkle spørsmål med rammer for svar

Eksempel 1: ”Hva synes du om måten Petter Northug passerte målstreken på? Er han en gris eller en helt?”
Eksempel 2: ”Har akkurat fått meg I-phone. Noen som har tips til gode apps?”

Timing er viktig


Som i all annen kommunikasjon og markedsføring er timing essensielt for å lykkes. Den beste timingen er når (eller rett før) dine mottakere faktisk er pålogget Facebook. Din melding taper, ref Edgerank, rangering i takt med klokken. I gjennomsnitt er vi innlogget på Facebook i ca 45 minutter hver dag. Denne aktiviteten har en del faste mønstre som det kan være lurt å kjenne. Les ”Oppdater din Facebookstatus kl 0847!”, for å lære mer om når folk er aktive på Facebook.

Facebooksider; - Et gram erfaring er verdt et tonn teori (Robert Cecil)


En rekke Facebooksider pøser ut budskap om virksomheten, hvor både innhold og timing kan virke mindre gjennomtenkt. Jeg sier ikke at man skal veie hvert innlegg på gullvekt, men at man på sikt må erfare hva som fungert bra og mindre bra. Som administrator for en side har du muligheten til å sjekke antall visninger og tilbakemeldinger på hvert innlegg, sjekk per post insights. Du bør også jevnlig sjekke www.facebook.no/insights, som gir deg en masse verdifull informasjon om aktiviteter og tilhengere. Prøv for eksempel å slå forrige måneds ”antall nye tilhengere”, ”antall aktive brukere”, ”antall fanevisninger” og ”toppnotering for veggmelding”.

Kort oppsummert…


Kampen om oppmerksomheten i Facebook øker, og høy rangering i nyhetsoppdateringer handler i all hovedsak om 1) timing og 2) skape respons. Dersom du ikke har noe forhold til hvem brukerne er eller hva de finner interessant, kommer de heller ikke til å ”leke” med deg. Verst av alt - da kommer heller ikke Facebook til å vurdere dine kommende meldinger som interessante for leserne og du blir mindre synlig. Jobber du derimot målrettet med å skape aktiviteter, øker sannsynligheten for at du preger toppen av folks personlige ”Se & Hør”.

Har du noen erfaringer eller spørsmål om nyhetsoppdateringen og rangering av innlegg? Del det gjerne med meg :-)