Forside / Blogg / Facebook Pixel og Snapchat Pixel - Hvorfor trenger du det?
Skrevet av: Pia Ringstad

Facebook Pixel og Snapchat Pixel - Hvorfor trenger du det?

Dato publisert:

13.07.20
Facebook Pixel CROP

Driver du med annonsering på Facebook, Instagram eller Snapchat? Har du hørt om Facebook Pixel eller Snapchat Pixel? Finn ut hvorfor du trenger en piksel og hvordan du får den på plass her!

Facebook Pixel og Snapchat Pixel - hva er det?

Enkelt forklart er en piksel et analytisk verktøy som hjelper deg med å måle hvor effektiv sosiale medier-annonseringen din er.

Rent teknisk så er en piksel en kodesnutt som du plasserer i koden på nettstedet ditt. Dette gjør det mulig for deg å måle konverteringer, bygge publikum (remarketing) og optimalisere annonsekampanjene dine i annonseadministrasjonen.

Du kan bruke pikselen til å forstå hvilke handlinger brukerne dine utfører etter de har trykket på en annonse, noe som gir deg muligheten til å nå de brukerne som er viktigst for deg. Ved å lære av den atferden som brukerne dine har på nettstedet ditt, kan du effektivisere kommunikasjon og budskap i kampanjene du kjører i sosiale medier.

Facebook piksel

Hvorfor bør du bruke piksler?

Alle som annonserer på Facebook, Instagram og Snapchat, bør få på plass en piksel. Det åpner et hav av nye muligheter som kan gjøre det enklere for deg å prioritere annonsekronene rett. En piksel har tre hovedfunksjoner:

1. Nå målgruppen på nytt med remarketing

Med remarketing kan du levere annonsene dine til brukere som allerede har besøkt nettstedet ditt. Du kan velge om du vil kjøre remarketing-annonser mot alle som har besøkt deg, eller om du bare vil vise annonser til brukere som har besøkt bestemte sider, produkter eller som har utført gitte handlinger.

Du kan i tillegg kjøre dynamisk produktannonser. Dynamiske produktannonser vil si at du kan opprette annonser på bakgrunn av hvilke produkter brukerne dine har sett på når de besøkte nettstedet ditt. På Facebook kan du også sette opp speilpublikum, altså et publikum som består av brukere med samme bruksmønster som dine eksisterende kunder.

2. Finn ut hva som ga ønsket resultat

Med konverteringssporing kan du finne ut hvor suksessfull kampanjen din har vært ved å måle hva som skjedde etter at noen klikket på annonsen din. 

Kjøpte de noe? Meldte de seg på nyhetsbrev? Sendte de inn en forespørsel? Med andre ord kan pikselen måle handlinger som gir verdi for deg, og vise hvilke kampanjer, målgrupper eller annonser som utløser flest slike handlinger. Da finner du kjapt ut hvilke annonser som fungerer slik du ønsker, og hvilke som ikke gjør det.

3. Forbedre resultatene

Med en piksel på plass kan du for eksempel optimalisere bud og budsjetter etter hvilke målgrupper som mest sannsynlig vil foreta seg den handlingen du ønsker at de skal fullføre på nettstedet ditt, for eksempel melde seg på nyhetsbrev, handle, fylle ut et skjema etc.

Løpende optimalisering av kampanjer er den viktigste jobben du gjør når du driver med sosiale medier-annonsering, og en piksel kan gi deg enda mer innsikt som du kan basere optimaliseringen på.

Hvordan få på plass Facebok Pixel?

Det er relativt enkelt å få på plass piksel for din annonsekonto. Hvis du har Google Tag Manager, og en viss forståelse av hvordan det fungerer, kan du raskt få den på plass selv. Hvis du ikke har Google Tag Manager, eller ikke vet om du har det, bør du sende kodesnutten til din nettsteds leverandør. De vil kunne hjelpe deg å få pikselen på plass.

Du finner Facebook Piksel til din annonsekonto her:

Facebook pixel
  1. I annonseadministrasjonen til Facebook - trykk på hamburgermenyen oppe i venstre hjørne.
  2. Velg "Alle verktøy" og "Piksler" (ligger under kategorien "Ressurser").
  3. Trykk på "Konfigurer piksel".
  4. Velg "Kopier og lim inn koden". Dersom du vil bruke Google Tag Manager, velger du "Bruk integrerings- eller tagg administrering" og følger instruksjonene til Facebook.
  5. Scroll ned forbi steg 1-2-3 og velg "Send instruksjoner på e-post" (nede til høyre).
  6. Send instruksjonene til din nettstedsleverandør.

Når nettstedsleverandøren din sier at alt er på plass, kan du sjekke om Facebook Pixel er aktiv under menypunktet "Piksler". Du vil nå få opp en graf (se bildet nedenfor) og annen informasjon fra pikselen. Hvis den ikke fungerer vil det grønne lyset være rødt.

Hvordan få på plass din Snapchat Piksel?

Snapchat pixel
  1. I annonseadministrasjonen til Snapchat - trykk på menyen oppe i venstre hjørne.
  2. Velg "Snapchat Pixel".
  3. Trykk på "Manage Pixel" i menyen til høyre, velg “Setup pixel”. Følg videre instrukser.
  4. Velg "Copy Pixel to clipboard” dersom du integrerer denne selv, direkte på nettsted eller i Google Tag Manager.
  5. Dersom du ikke gjør dette selv, kan du sende pixel-koden til din nettstedsleverandør.

Hva nå? Ta i bruk innsikten!

Nå når du har fått Facebook Pixel og Snapchat Pixel på plass, kan du begynne å sette opp publikum og drive remarketingannonsering. Hvis du ønsker å spore konverteringer på nettstedet, vil du trenge en ekstra liten kodesnutt. Ta gjerne kontakt med vårt webanalyse-team om du trenger hjelp med å få dette på plass!

Bruk piksler aktivt og det vil gi deg som annonsør større innsikt i hvordan atferden til Facebook og Snapchat brukerne dine er på nettstedet ditt. Den innsikten kan du bruke til å effektivisere og optimalisere annonsene dine slik at du får enda mer ut av annonsekronene du bruker i sosiale medier.

Ta gjerne kontakt med oss for hjelp fra et byrå som kan Facebook annonsering og som har lang erfaring med sosiale medier!