Forside / Blogg / Bli en autoritet med innholdsmarkedsføring
Skrevet av: Michiel Ouwerkerk

Bli en autoritet med innholdsmarkedsføring

Dato publisert:

08.09.14
Cm

Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, har endelig blitt gjenoppdaget på nett. Markedsføringsformen er en av de mest effektive måtene du kan nå dine kunder på, dersom det blir utført riktig. Innholdsmarkedsføring dreier seg om å skape og dele verdifullt og relevant innhold med dine kunder. Målet med aktivitetene er å få en top of mind posisjon og bli en autoritet innen ditt fagfelt.

Tenk på kundereisen


For over 100 år siden lagde dekkprodusenten Michelin det de kalte ”Michelinguiden”. Michelinguiden skulle være en guide som hjalp folk å finne de beste restaurantene og hotellene når de var på reisefot. Selskapet tenkte ikke bare på kunden som trengte dekk, men også på kundereisen. Resonnementet til Michelin var enkelt: Kjøpte man dekk, måtte man være en som reiste.

Michelin



Idéen - som kom rundt 80 år før reiseguider på internett - var praktisk og unik for sin tid. Hvorfor skulle man lage en guide for folk som allerede hadde kjøpt dekk?

Michelin visste at kunden måtte kjøpe dekk igjen før eller siden, og ønsket å være det første selskapet de tenkte på når den tiden kom. Når kunden automatisk forbinder et produkt med et selskap kalles dette ”top of mind awareness”. Michelin brukte Michelinguiden til å bygge sin merkevare og få en mer lojal kundebase.

Oppnå “Top of Mind”-posisjon


Målet med innholdsmarkedsføring er det samme i dag som det var da Michelinguiden ble skapt - å bli husket av potensielle kunder. Verktøyene og metodene vi har til disposisjon har derimot endret seg, og i dag er det en stor faktor som skiller offline og online markedsføring: Google. Skal du oppnå top of mind i dag, må du være på topp hos Google. Det er ikke lengre selvsagt at du oppfattes som en autoritet på internett, selv om du har en sterk merkevare.

Gjør et lite forsøk: Hvilke 3 bedrifter tenker du på når du trenger et boliglån eller nye vinterdekk? Gjennomfør et søk på Google etter søkefrasene “boliglån” og “vinterdekk” og se hvilke merkevarer som er rangert på topp. Sjansen er stor for at de tre du tenkte på vil ligge høyt opp.

Innholdsmarkedsføring dreier seg blant annet om å utføre aktiviteter og sette i verk tiltak som øker sjansene for at din merkevare får en topp rangering hos Google. Med topp rangering, øker også sjansen for å oppnå top of mind posisjon for din merkevare.

Vis din ekspertise på ulike plattformer


Innholdsmarkedsføring kan hjelpe deg å bygge en sterk merkevare på nett.

I teorien er det svært enkelt. Å være en autoritet på nett handler om å være en anerkjent ekspert på ditt område. Det betyr at du må vise din ekspertise gjennom å dele kunnskap om dine produkter eller tjenester, og om hvordan de brukes. Det er ikke nok å beskrive tekniske detaljer. Du må demonstrere innsikt og engasjement – enten gjennom din egen blogg eller andres, på YouTube, gjennom presentasjoner eller andre kanaler.

Du oppfattes som en autoritet dersom det er selvsagt for en kunde å oppsøke din nettside dersom noe rundt et produkt eller en tjeneste oppfattes som usikkert. Kundene skal føle at du alltid har et svar på det de lurer på, eller at du alltid har ny og interessant informasjon å tilby.

Bli anerkjent av andre eksperter


Du kan alltids vise at du er en ekspert på ditt område, men dersom ingen leser bloggen din, følger innleggene eller ser videoene dine, så er du en ensom ekspert. Du trenger folk fra ditt fagområde for å bekrefte at det du sier er verdifullt og fornuftig.

Kunder har sjelden profesjonell erfaring med deg og dine produkter, selv om de kan være verdifulle i form av gode tilbakemeldinger. Andre spesialister, studenter, journalister og andre som har noe av den samme ekspertisen som deg, er de som kan bekrefte at du er en ekspert.

Med bekreftelse menes det at de følger deg, liker innleggene dine, og deler oppdateringer og annet innhold du har laget.

Bli en autoritet på nett


Det krever arbeid å kapre topplasseringene hos Google og andre søkemotorer. Du må selv holde et konsistent nivå der du deler og skaper kvalitetsinnhold som viser at du er en ekspert. Andre folk må også jevnlig følge, dele og like innholdet du deler.

Hvor mye arbeid du må legge ned, avhenger av din ekspertise. Om du har en unik ekspertise, vil det være enklere enn om du velger en ekspertise som mange andre har. Dersom det er høy konkurranse, må innholdet være desto bedre for å skape nok signaler til at folk ser på deg som en autoritet.

Det samme prinsipper gjelder for søkemotorene: Høyere konkurranse krever mer for å komme seg på topp.

Cm

Bruk innholdsmarkedsføring bevisst


I prosessen med å bli en autoritet på nett er det innholdet som står i fokus. Det er innholdet som viser at du er en ekspert; det er innholdet som blir likt og delt og som gir deg anerkjennelse fra andre; det er innholdet som gir din merkevare ”top of mind”. Videre er det dermed innholdet som selger dine produkter og tjenester.

Det er hvordan du skaper og markedsfører dette innholdet som gjør deg til en autoritet. Og det er dette som vi kaller innholdsmarkedsføring.