App-annonsering via Google AdWords

01.11.16
71437183 thumbnail CROP LOGO

Det finnes millioner av apper nå til dags, og det kan være vanskelig å få brukere til å laste ned akkurat din app. Faktisk er 60 % av tilgjengelige apper aldri lastet ned, ifølge tall fra Google. Så hva gjør du for å få flere til å oppdage og laste ned appen din?



En av mulighetene du har for å få appen din ut til relevante målgrupper, er å promotere den gjennom Google sitt annonseringsverktøy Google AdWords. Gjennom AdWords har du muligheten til å velge ut akkurat den målgruppen du mener er mest interessant for det du tilbyr. Her kan du målrette basert på kjønn, alder, plassering, remarketing, plassering i andre apper, søkeord etc. Er du usikker på hva målgruppen din er, kan du teste ut forskjellige målretninger og sammenligne.

Det finnes flere ulike annonsetyper i Adwords for å promotere appen din. Her kan du lære om de forskjellige!

App-kampanje og app-utvidelse i søk


Med en søkekampanje kan du promotere appen din i søkeresultatet i Google. Du sender søkerne direkte til App Store eller Google Play der de enkelt kan laste ned appen. Appen kan også være synlig i søkeresultatet inne på Google Play, der hvor brukerne søker etter apper (gjelder kun Android-apper). På samme måte som når du oppretter en vanlig søkekampanje i AdWords, velger du hvilke søkeord du ønsker å være synlig på, setter dagsbudsjett, budpris, hvilke steder du ønsker å målrette deg mot, etc. Dette er ofte den mest effektive kampanjetypen for å få søkere til å laste ned appen din fordi du når ut til brukere som aktivt leter etter, eller vil ha informasjon om, det du tilbyr.

Slik ser en app-kampanje ut i Google:

App promotering tobb synlighetsbloggen


En annen mulighet med søkekampanjer er å legge til en app-utvidelse i dine eksisterende tekstannonser i AdWords. App-utvidelsen vises i en link under tekstannonsen din, og fører direkte til App Store eller Google Play. Da vil overskriften i tekstannonsen fremdeles føre til nettsiden din.

Her kan du se hvor i AdWords du kan legge til en app-utvidelse i en eksisterende tekstannonse:

App promotering apputvidelse synlighetsbloggen


NB! Hvis målet ditt er å få flest mulig app-nedlastinger, er en app-kampanje å foretrekke fremfor en app-utvidelse.

Google AdMob: Annonsering i apper og Displaynettverket


Du kan promotere appen din inne i andre apper og i Google Display-nettverket. Når du målretter mot andre apper, velger du om du ønsker å målrette mot alle apper, app-kategorier, som for eksempel spill, underholdning, økonomi og livsstil, eller du kan plukke ut enkelt-apper som du ønsker å vise annonser i. Ønsker du å promotere en ny treningsapp, kan det være lurt å målrette mot kategorien "sunnhet og trening" for å nå ut til riktig målgruppe. I tillegg kan du velge at kun personer med visse interesser, eller de som har besøkt nettsiden din (remarketing), skal få opp app-annonsen.

I Display-nettverket kan du målrette appen din basert på demografi, plassering, remarketing og interesser. Du kan med andre ord målrette spesifikt mot akkurat din målgruppe, noe som kan gjøre app-annonseringen svært kostnadseffektiv.

Du kan velge mellom flere annonseformater når du annonserer inne i andre apper:

Appinstallasjonsannonse tobb3 synlighetsbloggen

1) Appinstallasjonsannonse


Dette annonseformatet er lettest å komme i gang med. Bildet er det samme som logoen du bruker på appen din, og du kan legge til tre linjer med tekst. Resten av teksten og bildene blir hentet automatisk fra app-siden din på App Store eller Google Play. Denne annonsetypen glir inn på skjermen, kommer opp som en pop-up når du er inne i andre apper, eller vises i Displaynettverket. Når brukeren klikker på annonsen, blir han ledet direkte til appen din på App Store eller Google Play.

Appinstallasjonsannonse tobb synlighetsbloggen


Appinstallasjonsannonse tobb2 synlighetsbloggen

2) Bildebasert app-installasjonsannonse


Dette annonseformatet er ganske likt app-installasjonsannonsene – bortsett fra at det er en bannerannonse, i stedet for kun logo, i tillegg til de tre tekstlinjene. Bannerannonsen glir inn på skjermen, kommer som en pop-up i andre apper, eller vises i Display-nettverket. Det finnes flere formater å velge mellom. Annonseformatene for Googles displaynettverk finner du her!
TOBB APP 320x50

3) Videobasert app-installasjonsannonse


Som overskriften røper, kan du også vise frem appen din inne i andre apper og i Display-nettverket ved å bruke videoannonser. Da kan du vise frem appens funksjoner og verdi på en unik og effektiv måte. Dette kan oppmuntre brukerne til å laste ned appen din.

YouTube-annonse


På YouTube kan du promotere appen din nedenfor en YouTube-video og i YouTube sin egen app. Du kan målrette appen din basert på samme kriterier som i Google Displaynettverket; demografi, plassering, remarketing og interesser.

App promotering via adwords youtube synlighetsbloggen

Universell app-kampanje


Hvis du ønsker en enklere måte å promotere appen din på, er det en mulighet å sette opp en universell app-kampanje (kun for Android). Da promoterer du appen din på tvers av annonseringsnettverkene i èn og samme kampanje. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive tre linjer med tekst, så fikser Google resten. App-kampanjen din kan da bli vist på Google Play, søkenettverket, YouTube, i Google Displaynettverket og i andre apper. Det tar mindre tid å sette opp en universell app-kampanje, men minuset er at du ikke får optimalisert på tvers av annonseringsnettverkene og de forskjellige formatene. Du kan i verste fall ende opp med en kampanje som gir dårligere resultater enn det du potensielt kunne fått, og med dyrere kostnader per nedlasting.

For å få en velfungerende app-kampanje, er det avgjørende å legge opp målsporing slik at du kan spore og rapportere på antall nedlastinger, se kostnad per nedlasting og konverteringsfrekvensen. Ved å spore nedlastinger får du oversikt over hvor bra de forskjellige kampanjene fungerer, og du kan optimalisere annonseringen deretter.

Ble det mye? Trenger du hjelp til å sette opp app-annonsering? Ta kontakt med Synlighets eksperter!