Forside / Blogg / 4 spennende nyheter fra Google Marketing Live 2019
Skrevet av: Regine Hemre

4 spennende nyheter fra Google Marketing Live 2019

Dato publisert:

23.05.19
Google SERP

Et av årets største happenings, Google Marketing Live 2019, gikk nettopp av stabelen i San Francisco. Her bydde de på en lang rekke spennende produktnyheter- og -oppdateringer som dere snart skal få gleden av å ta i bruk. Her er en liten smakebit!

NB! En del av oppdateringene kan dessverre ikke deles offentlig enda. Ta kontakt med ditt Google Ads-byrå, de bør kunne hjelpe deg med ekstra informasjon.

#1 Bilder i søk med Gallery Ads


Med nyheten Gallery Ads gjør Google søkeresultatet mer visuelt. En Gallery Ad vil fungere som en karusellannonse med bilder som vil ligge i toppen av søkeresultatet. Dette vil være en super mulighet til å vise frem flere av produktene dine på en mer engasjerende måte enn bare med tekst. Samtidig vil det nok gjøre kravene til god bildeproduksjon enda høyere - men det er kanskje bare et pluss?

For bedrifter som tilhører reise-, restaurant-, mote-, skjønnhet- og interiørsegmentet er nok dette et særlig gledelig tilskudd blant produktmulighetene i Google.

#2 Fullautomatisering med Discovery Campaigns


Discovery Campaigns er en ny, fullautomatisert kampanjetype fra Google som vil strekke seg over flere av Google sine plattformer. Du vil kunne se denne kampanjetypen på Google Discover, YouTube Home Feed og Gmail.

Discovery campaigns i google ads kommer 2019

Annonsene er visuelt basert - og utseende vil endres fra plattform til plattform. Discovery Campaigns vil være tilgjengelig globalt senere i år.

#3 Enklere videoannonsering med Bumper Machine


Google ønsker å gjøre produksjonen av 3-sekunders videoannonseformat, Bumper Ads, lettere - for alle.

Med Bumper Machine kan du, ved hjelp av machine learning, lage Bumper Ads fra lengre videoer. Bumper Machine vil gi deg 3-4 ulike alternativ. I tillegg til dette vil Google gi deg enkle redigeringsmuligheter, da de selv er ærlige om at AI ikke alltid fungerer optimalt.

Fra undersøkelser Google har gjennomført, viser det seg at videokampanjer hvor flere Bumper Ads kjører i sekvens har 107 % høyere annonsegjenkjennelse enn hva én lengre videoannonse har alene. Tanken er altså å gjøre sekvensløp med video enklere å oppnå for deg som annonsør.

#4 Handle direkte fra Google sine plattformer


En nyhet som er svært relevant for alle som kjører Shopping-annonser, er at Google nå vil gjøre det mulig å kjøpe produkter direkte i Google. Det vil altså ikke bare være mulig via Shopping-interfacen, men også via YouTube og Google Images. Google vil fremdeles gjøre det mulig for brukerne å klikke seg inn til nettstedet om de ønsker det, men tanken er at handleopplevelsen vil bli bedre med færre klikk.

Dette er enda ikke tilgjengelig i Norge, men vi følger med på utviklingen.

Jobber du selv i en Google Ads-konto? Sjekk ut disse 7 Ads-oppdateringene i tillegg!

Ønsker du å holde deg oppdatert på det som skjer innen digital markedsføring? Følg oss på Facebook!