Programmatisk annonsering

Programmatisk annonsering

Programmatisk annonsekjøp lar deg nå ut til nye kunder på en fantastisk god måte. Med rå innsikt og nøyaktighet, på tvers av kanaler og enheter, kan du målrette mot de brukerne du ønsker, når du ønsker.

Hvorfor velge programmatisk annonsering?

Annonserer du i dag i gjennom ulike medier og kanaler? For å samle all data og se effekten av kampanjer på tvers av kanaler, er løsningen å annonsere programmatisk. Det åpner for at du som annonsør kan oppnå bedre resultater og økt lønnsomhet.

De viktigste fordelene er:

  • Du tar kontroll over kampanjene dine ved å samle all data i en plattform
  • Større nettverk og rekkevidde
  • Smartere målretting med mer presisjon og bedre frekvensstyring
  • Tilgang på et rikere annonseinventar

Utfordringen er at disse mulighetene er krevende å utnytte. Du må virkelig kunne programmatisk annonsering til fingerspissene, for å dra nytte av data du får tilgang til.

Våre eksperter på programmatisk annonsekjøp kan hjelpe deg å utnytte disse mulighetene. Ta kontakt i dag for en uformell prat om mulighetene og om dette er noe som passer for deg.

Hvem bør annonsere programmatisk?

For å kunne samle og bruke data effektivt gjennom DoubleClick eller andre programmatiske annonsesystemer, så kreves det en god del oppsett. Derfor passer det for annonsører som har intensjon om å kjøre enten kontinuerlig eller regelmessige kampanjer.

Programmatisk annonsering passer for deg som:

  • Kjøper annonser i flere kanaler og medier
  • Har en viss størrelse på budsjett
  • Ønsker synlighet på store og kjente norske nettsider
  • Ønsker å få tilgang til mer data om målgruppen gjennom kjøpt tilleggsdata, som eksempelvis husholdningsinntekt

Les også: Hva er programmatisk annonsering og RTB (synlighetsbloggen.no)

Pris, kostnader og budsjett

Programmatisk annonsering har ingen fastpris, men du bør investere litt for at det skal være verdt å ta skrittet med å implementere programmatisk. Dersom budsjettet ditt for displayannonsering er under 100.000,- bør du velge display annonsering gjennom adwords ettersom det er mindre krevende å komme i gang med, rimeligere og mest sannsynlig dekker ditt behov.

Det kreves litt oppsett i begynnelsen, men hvor avansert det må være vil variere veldig fra bedrift til bedrift. Budsjettet ditt for programmatisk annonsering bør ideelt sett bestemmes ut ifra hva du ønsker å oppnå. Her finnes det flere strategier:

  1. Drive «prospecting» ved å eksponere en målgruppe for et budskap så er dekningsgrad og frekvens viktige faktorer. Sammen estimerer vi størrelse på målgruppen din og hvor utfordrende den er å treffe. Med forventet CPM, dekningsgrad og frekvens legger vi grunnlaget for ditt budsjett. 
  2. Etter at du har gjort prospektering så må du følge opp med remarketing. Her trenger du ikke like stort budsjett fordi målgruppen er mye mindre, men det er avgjørende for å oppnå resultatene du ønsker, nesten uansett hva det er.
  3. Alternativt kan bruk av resultatmål (CPO, ROAS, ROI etc.) avgjøre hvor mye du eller din bedrift skal bruke. Det er en strategi hvor man kan bruke så mye penger som mulig, så lenge avkastningen av investeringen er positiv. Dette krever, som all performance marketing, mye arbeid og vedlikehold for å gjennomføre

Programmatisk annonsering med DoubleClick

Synlighet bruker DoubleClick fullstack integrering som muliggjøre cross device og cross plattform sporing og målretting. Denne datasamlingen er mulig fordi DoubleClick (Google);

  1. Bruker samme sporingstag (Floodlight) på tvers av alle produkter
  2. Har tilgang på så mange innloggede brukere gjennom sine produkter at de kan identifisere bruker istedenfor cookies med signifikant sannsynlighet.

DoubleClick består av følgende komponenter:

  • DBM – DoubleClick Bid Manager – Google sin Demand Side Platform (DSP) – det er her annonsekjøp gjøres
  • DCM – DoubleClick Campaign Manager – Hjertet i plattformen hvor data og annonsene ligger
  • DS – DoubleClick Search – Bid management verktøyet for søk med avanserte optimeringstrategier
  • DoubleClick Studio – Google sitt kreative studio – Verktøy hvor du kan lage annonser og Rich media
  • Google Analytics 360 – Dersom du har betalt versjonen av analytics kan data deles sømløst

Synlighet har tilgang på hele produktsuiten til DoubleClick. Hver av delene er enkeltstående og kan brukes ved behov. Det er allikevel summen av alle delene, og muligheten det gir som beskrevet over,  som gjør DoubleClick til et klart valg for oss.

Programmatisk TV og utendørsreklame

I nær fremtid vil andre kanaler også kunne inkluderes i samme plattform noe som ytterligere vil forbedre innsikt, målretting og hvordan vi presenterer budskap til brukere. Først ut er sannsynligvis TV og utendørs som testes i andre markeder. Det er ikke tilgjengelig i Norge enda.

Få hjelp til programmatisk annonsering

I likhet med performance marketing generelt, er programmatisk annonsering veldig spesialisert kunnskap og ikke noe en bedrift skal gjøre selv dersom dere ikke har kompetansen allerede. Det er ofte involvert store budsjetter og det krever kontinuerlig optimalisering for å få best mulig resultater.

Synlighet har et av landets største fagmiljøer innenfor betalt annonsering på nett og vi har et tett samarbeid med både DoubleClick (Google) på den ene siden og de største publisistene i Norge på den andre siden. Det gjør at våre kunder alltid får tilgang til de nyeste mulighetene, funksjonene og de beste prisene for annonsering. 

Ønsker du å vite mer om programmatisk og om dette passer for deg? Ta kontakt med oss i dag for en uformell prat.