Forside / Blogg / Facebook til Bergen og Synlighet

Facebook til Bergen og Synlighet

Dato publisert:

28.01.10

Vi kan i dag stolt fortelle at vi har fått to representanter for Facebooks team i Dublin til å komme til Bergen for å delta på vårt frokostseminar om effektiv bruk av sosiale medier. Med representanter fra Facebook blant foredragsholderene er det naturlig at dette seminaret i all hovedsak vil dreie seg om dine muligheter for markedsføring i Facebook.

Mens vi jobbet med å få på plass de siste bitene for seminaret, meldte NA24/Propaganda fra Norsk Møteforums undersøkelse som viser at "Norske bedriftsledere har ingen tro på sosiale medier som salgskanal." Det gav oss et kort og morsomt avbrekk fra travle dager. Våre resultater viser nemlig noe helt annet.



@EdgarValdmanis i Norsk Dataforening har allerede kommentert dette, og kaller det hele for en tulleundersøkelse. Han hevder med støtte fra andre eksperter på området at ”Sosiale medier er primært en lyttepost sett fra bedriftssiden”.

Her er jeg bare delvis enig. Det er selvsagt viktig med en forståelse av at i de nye mediene er dialog og kundeinvolvering noe som gjøres åpent, direkte og kontinuerlig i mange kanaler. Men som med så mye annet i livet er det heller ikke her snakk om et enten eller. Sosiale medier er langt mer enn en effektiv ”lyttepost sett fra bedriftssiden”.

Mens Edgar Valdmanis ”tipper at vi i løpet av 2010 også vil se noen som evner å bruke slike fora som svært effektive salgskanaler.” har vi i Synlighet allerede levert effektive annonser og markedsføring i slike kanaler i over et år (vårt arbeid med sosiale medier strekker seg over en lengre periode enn det). Annonser fungerer overraskende godt i Facebook, nettopp fordi man har gode muligheter til å segmentere mot de kundegruppe som er mest effektive for bedriften. Sammen med målsporing og god analyse vil man raskt finne frem til de segmenter som konverterer best til salg. I Synlighet er Facebook den annonsearenaen som har hatt størst utvikling 2009. Sammen med mulighetene for lytting og direkte interaksjon med kunder og andre interessenter er Facebook en av de aller viktigste arenaer for moderne markedsføring. Derfor utvikler vi stadig vår satsning i sosiale medier.

På vårt frokostseminar torsdag den 11. februar vil vi Synlighet sammen med representanter for våre samarbeidspartnere fra Facebooks hovedkvarter for Europa i Dublin og Chess Communication, gjennom norske og internasjonale cases vise hvilke oppsiktsvekkende resultater vi oppnår og hvordan de fleste norske virksomheter kan øke sin lønnsomhet ved å anvende sosiale medier riktig. Teamet fra Facebook vil også gå nærmere inn på nye annonsemuligheter som kombinerer det beste fra annonsering og interaksjon.