Facebook Deals – Hva og hvorfor?

Facebook lanserte på mandag endelig sine check-in Deals i Norge. Vi er mange som venter i spenning på å få ta dette i bruk, og se hvilke verdier dette kan skape. De fleste av oss må imidlertid smøre oss med mer tålmodighet, for lanseringen på mandag var kun for noen få utvalgte partnere. Noen offentlig tidsplan for utrulling av disse funksjonene til hele markedet finnes ikke, men er vi riktig heldige kan Jonathan Dean fra Facebook røpe mer om dette når han kommer til Performance Day 2011 i neste uke.

Just another Groupon?

Mange sammenligner Facebook check-in Deals med Groupon og de andre blåkopiene av Groupon, men egentlig er det to ganske forskjellige ting. Mest av alt handler det om forskjeller i brukernes modus når de blir eksponert for budskapet/dealen.
Groupon og deres kopier dreier seg om at man er påmeldt et nyhetsbrev og får jevnlig tilsendt nye tilbud. For mottakerne er dette i prinsippet det samme som alle andre nyhestbrev, eller som å motta reklame i postkassen. Det at det er skikkelig bra Deals innebærer at budskapet kanskje er mer interessant enn annen reklame, men utgangspunktet er det samme: du mottar et reklamebudskap som er sendt direkte til deg, mens du sannsynligvis er opptatt med andre ting. Du er ikke i utgangspunktet i kjøpsmodus når du får nyhetsbrevet, men du kan jo bli det hvis dealen er god.

Nei: Brukerne oppsøker deals der de er!

Facebook check-in Deals fungerer egentlig på en helt annen måte, i alle fall vil det gjøre det når det blir utbredt. Grunntanken i check-in Deals er at de skal kunne oppdages av brukere som er i ferd med å sjekke inn på et sted i Facebook. Når man går inn på listen over steder i nærheten for å finne riktig sted å sjekke inn, så vil steder som benytter Deals få et lite gult ikon på seg. Dette tiltrekker oppmerksomhet, vekker nysgjerrighet, og kan sannsynligvis føre til at flere kunder oppsøker din butikk *når de allerede er i nærheten*! Mulige scenarier er som følger:

  • Jeg spiser lunsj på café og går inn på Facebook Places for sjekke inn. Da oppdager jeg at butikken rett over gaten har en deal, for eksempel halv pris på skjorter, og stikker innom der for å plukke med meg et par stykker før jeg går tilbake på jobb.
  • Jeg er på lørdagsshopping på Oslo City, og går inn på Facebook Places for å se om det er noen bra Deals å hente.

Som bruker og kunde er jeg i et helt annet modus i disse situasjonene, og en deal kan være de lille støtet jeg trenger for å stikke innom akkurat den butikken når jeg allerede er der.

Forutsetninger

Det er dog ikke selvfølgelig at dette vil fungere slik, og det forutsetter følgende:

  1. At mange folk faktisk bruker Facebook places til å sjekke inn på steder de befinner seg
  2. At mange bedrifter faktisk benytter check-in Deals
  3. …slik at brukerne blir vant til å benytte Facebook Places og Deals som en del av shoppingopplevelsen

Det å få disse forutsetningene til å slå til er ikke småtterier. Det handler om å få snøballen til å rulle, og er et klassisk høna-eller-egget-dilemma (flere ordspråk som passer? :-) ).

Foreløpig er ikke disse forutsetningene til stede, og derfor må de annonsørene som er med på dette også bruke penger på å annonsere for dealen i andre kanaler. I det perspektivet ligner dette adskillig mer på Groupon. For å trekke parallellene til offline, så er det som forskjellen på å trykke en rabattkupong i avisen og å sette opp en plakat med tilbud på gata utenfor butikken. Det G-Sport, IKEA, McDonalds og Elkjøp driver med akkurat nå er å sette inn en annonse i avisen for å si at de har en bunke rabattkuponger liggende på disken i butikken som folk kan komme og hente.

Andre forsøker på det samme

Google lanserte sin tilsvarende tjeneste Google Coupons, knyttet opp mot oppføringer i Google Places, for flere år siden. Den har ikke kommet til Norge, og har heller ikke tatt av i USA, til tross for at det er kostnadsfritt for bedrifter å benytte den. Egentlig ser det ut til at hele produktet er nedlagt, det er i alle fall ikke lett å finne noe offisiell informasjon om det.

Groupon har også nylig lansert et produkt som ligner på check-in deals, nemlig Groupon Now, som beskrives som “real-time deals”, men det er tidlig å si om de lykkes med det.

Litt nærmere hjemme ligner check-in deals på tjenesten “tilbud” som Gule Sider hadde i sin mobilapp en gang i fjor, hvor deres katalogannonsører kunne legge til spesifikke salgskampanjer og rabatter som ble synlige for brukere i nærheten. Dette prosjektet ser imidlertid også ut til å være skrinlagt, og Gule Sider satser nå fullt på sin Groupon-kopi Gule Sider Deals (på Performance Day får du også høre mer om Gule Sider på mobil og Deals)

Med andre ord er det foreløpig ingen som har fått dette til (tar gjerne imot bevis på at jeg tar feil her), men mange som prøver seg. Personlig mener jeg at dette i teorien kan bli veldig kraftig og verdifullt for både bedrifter og brukere, men det skjer ikke av seg selv. Les også gjerne Carl Christian sitt innlegg fra i fjor “Når blir lokasjonstjenester det neste store?

Hvordan ta i bruk Facebook check-in Deals?

Det er ikke riktig (som metronet skriver) at Facebook check-in Deals blir en betalingstjeneste. Det er i alle fall ikke det i andre markeder, og Facebooks FAQ på engelsk sier “Check-in Deals are currently free to create. In the future, the product, product availability, and pricing are all subject to change.”

De som har fått være med på betalanseringen nå har dog sannsynligvis måttet binde seg til å bruke en god del kroner på annonsering for å promotere dealsene. Facebook trenger noen til å lære opp markedet, for å få den berømte snøballen til å rulle, og derfor trenger de lanseringspartnere med muskler. Over tid regner vi imidlertid med at dette blir en gratis selvbetjent tjeneste for alle som administrerer en Facebook page (eller egentlig et Facebook Place). For de som vil forberede seg på dette er sannsynligvis Facebook sin Deals Guide for Business (pdf) en veldig relevant ressurs. Eller man kan melde seg på Performance Day neste onsdag å få en oppdatering “straight from the horse’s mouth”, som de sier i utlandet :-)

Annen nyttig lesning:

http://case.typepad.com/case_social_media/2011/06/why-i-still-like-facebook-check-in-deals.html

http://thomasmoen.com/en-liten-titt-pa-facebook-deals-effekten-i-norge/

http://www.google.no/search?q=deals&hl=no&source=lnms&tbm=nws

http://www.facebook.com/places

 

 

Relaterte innlegg:

One comment on “Facebook Deals – Hva og hvorfor?

  1. Super vurdering av et nytt verktøy. Håper dere deler info fra representanten fra Facebook om når Deals kan være tilgjengelig for alle :-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Social Buttons by Linksku